UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben het verlies op het reizigersvervoer het afgelopen jaar beperkt tot 37 miljoen euro. In leed de onderneming nog een recordverlies van 69 miljoen euro op deze kernactiviteit. Het resultaat van het hele concern steeg van 47 miljoen naar 81 miljoen euro, zo meldde de NS donderdag.

De NS heeft het afgelopen jaar flink in de kosten gesneden om het reizigersvervoer weer winstgevend te maken. Zo is de bezuinigingsoperatie Aïda, waarbij ongeveer 1200 banen verdwijnen, op stoom gekomen. Bovendien heeft de NS veel bespaard op bijvoorbeeld de inkoop.

Voor het derde jaar op rij is het aantal treinreizigers in Nederland licht gedaald. Toch stegen de inkomsten van het vervoer, vooral als gevolg van de duurdere treinkaartjes. De tarieven stegen begin dit jaar gemiddeld 4,9 procent. De kosten klommen van 1,67 miljard naar 1,76 miljard euro. De NS moet meer afschrijven op nieuwe treinstellen en een hogere spoorbelasting aan de overheid betalen.

Kommer en kwel

Bij de internationale tak van de onderneming blijft het kommer en kwel. Door de concurrentie van de prijsvechters in de luchtvaart leed de divisie een aanzienlijk verlies. NS Internationaal heeft al eerder bekendgemaakt alle verkoopbalies te sluiten. Daarbij verdwijnen ongeveer 250 banen.

De NS gaat onverminderd door met het snijden in de kosten. In moet duidelijk worden of extra maatregelen nodig zijn. Het bedrijf overweegt op rustige tijdstippen minder treinen in te zetten. Tijdens de spits gaan mogelijk meer treinen rijden. De NS maakt zich grote zorgen over de plannen van de overheid om de spoorbelasting flink te verhogen.

De vervoerder noemt het een uitdaging om de opgaande lijn in de kwaliteit van de dienstverlening en het bedrijfsresultaat voort te zetten. Door de economische teruggang zal het aantal reizigers waarschijnlijk nog verder dalen. Afgelopen jaar reed 83,1 procent van de treinen op tijd. Dat was in 2002 nog 81,2 procent.

De NS zal het lopende jaar evenveel investeren als in 2003, ongeveer 399 miljoen euro. Het afgelopen jaar werd dit geld vooral in de bouw van nieuwe treinen en de renovatie van de Sprinter en intercityrijtuigen gestopt. De NS verwacht in 2004 verbeteringen in de reisinformatie, parkeervoorzieningen en de vervoerscapaciteit.

De stationsdivisie van de NS draaide ongeveer even goed als in . Het bedrijfsresultaat kwam uit op 60 miljoen euro tegenover miljoen een jaar eerder. Door de economische teruggang kost het de NS steeds meer moeite om zijn kantoorpanden te verhuren. Rond een aantal stations is het concern daarom begonnen met kleinschalige woningbouw. Strukton, de bouwdochter van de NS, liet een bedrijfsresultaat zien van 19 miljoen euro. In 2002 was dat nog miljoen euro.