DEN HAAG - De winstgevendheid van het Nederlandse bedrijfsleven is met een afname van 20 procent gedaald tot het laagste niveau sinds het begin van de recessie.

Doordat de vraag dit jaar amper zal toenemen en de kosten blijven stijgen is het diepte punt waarschijnlijk nog niet bereikt. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde Conjunctuurenquête Nederland (COEN).

Het uithoudingsvermogen van veel bedrijven wordt zwaar op de proef gesteld. Wel putten ondernemers enige hoop uit de groei die wat aantrekt, na twee zeer moeizame kwartalen.

''Maar met de beperkte groei van de wereldhandel, de bezuinigingen door de overheid en de consument, die de hand op de knip houdt, is de vraag hoelang de groei aanhoudt'', meldt het onderzoek.

Export

De groei wordt vooral gestuwd door de export, maar die is lang niet genoeg om de economie weer vlot te trekken. ''Er is weinig ruimte voor investeringen, de arbeidsmarkt blijft krimpen en de winstgevendheid is zorgwekkend laag'', zo luidt de boodschap.

Vooral de ondernemers die het van de consument moeten hebben zijn somber gestemd.

Het gaat om een gezamenlijk onderzoek van werkgeversorganisatie VNO-NCW, MKB-Nederland, het Centraal Bureau voor de Statistiek, de Kamers van Koophandel en het Economisch Instituut voor de Bouw.