Rabobank blokkeert pinpas buiten Europa

De Rabobank gaat vanaf 1 juni betaalpassen van particuliere klanten standaard blokkeren voor gebruik buiten Europa. Dit om de gevolgen van skimmen te voorkomen.

Dat meldt de Rabobank zaterdag in een persbericht. Met deze betaalpassen kan straks alleen buiten Europa gepind worden als de klant hier bewust voor kiest. Klanten kunnen zelf de blokkade opheffen en de pinmogelijkheid per werelddeel aanzetten.

Doet de klant niets, dan staat de pas automatisch uit. De Rabobank denkt hiermee de schade als gevolg van skimmen tegen te kunnen gaan.

Cashing

Met illegaal verkregen gegevens nemen criminelen bij geldautomaten buiten Europa geld op, het zogenoemde 'cashing'. In 2011 bedroeg de totale schade voor de Nederlandse banken circa 39 miljoen euro. Bij ongeveer 24.000 klanten van de Rabobank werd in 2011 geld van de rekening gehaald.

Een klant die tijdens verblijf buiten Europa niet kan pinnen, kan via internetbankieren of een telefoontje naar de lokale bank of het noodnummer van Rabobank weer geld opnemen.

ING

De ING zei in een reactie meerdere opties te overwegen in de strijd tegen skimmers, maar kan nog niet zeggen of ze de handelwijze van de Rabobank volgt. ''Achter de schermen zijn we bezig van alles te onderzoeken. Daar kan ik niets over zeggen, want we willen de fraudeurs niet slimmer maken dan ze al zijn', aldus een woordvoerster.

Skimmen is een groot maatschappelijk probleem bij alle banken, aldus de ING. ''Het is een wedloop tussen de banken en de skimmers, die ook slim zijn. Naast het verbeteren van de geldautomaten is ook het beperken van het cashen een optie.''

Lees meer over:
Tip de redactie