GENUA - De opdracht voor de berging van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia gaat niet naar het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Salvage. 

Rederij Costa Crociere maakte zaterdag bekend dat het Amerikaanse bedrijf Titan Salvage de klus mag klaren samen met het Italiaanse Micoperi.

De projecten van de zes gegadigden waren allemaal van hoge kwaliteit, aldus een technische commissie van de rederij, volgens de krant la Repubblica. Het voorstel van Titan en Micoperi voldoet echter het best aan de vereisten, zoals bescherming van het milieu en het toerisme op het eiland Isola del Giglio.

Verwijderd

Als de Italiaanse overheid instemt, beginnen de werkzaamheden in mei. Volgens het gekozen plan wordt de Costa Concordia in haar geheel verwijderd.

Titan en Micoperi zorgen ervoor dat het schip weer kan drijven en slepen het dan naar een haven om het daar te ontmantelen. Er moet nog een keuze worden gemaakt tussen drie havens die daarvoor in de race zijn: Livorno, Palermo en Genua.

Na de verwijdering van het schip wordt de zeebodem schoongemaakt en het plantenleven in het beschermd natuurgebied ''hersteld'', aldus het plan.

Veilgheidseisen

De keuze voor het Amerikaans-Italiaanse plan is mede ingegeven door het voldoen aan hoge veiligheidseisen en de lage risico's voor het milieu, aldus de technici van Costa Crociere die zich bij hun keuze lieten bijstaan door externe deskundigen.

De Costa Concordia raakte op 13 januari een rots, toen het schip erg dicht in de buurt van de Isola del Giglio voer. De lichamen van 30 opvarenden werden na de ramp geborgen; twee mensen worden nog vermist. Smit speelde na de ramp een sleutelrol bij het wegpompen van de grote hoeveelheden stookolie die in het scheepswrak waren achtergebleven.