AMSTERDAM - Elektronicaconcern Philips en koffiebrander Douwe Egberts introduceren het in Nederland populaire koffiezetapparaat Senseo in maart ook in de Verenigde Staten. Philips hoopt er jaarlijks circa twee miljoen exemplaren te verkopen, zei een woordvoerder donderdag.

In de VS gaan jaarlijks circa achttien miljoen koffiezetapparaten van diverse producenten over de toonbank. De Senseo gaat 69,99 dollar kosten. Dat is vergelijkbaar met de introductieprijs in Nederland, waar het apparaat in 2001 op de markt kwam. Om de Amerikanen tot aanschaf te verleiden, komt er een grote marketingcampagne, waarmee "tientallen miljoenen dollars" zijn gemoeid.

Douwe Egberts ontwikkelde voor de Senseo speciale filterzakjes en allerlei koffiesmaken. De samenwerking heeft Philips geen windeieren gelegd. In Nederland, België, Denemarken, Duitsland en Frankrijk zijn inmiddels ruim vijf miljoen Senseo's verkocht. Vanaf april is het apparaat ook in Groot-Brittannië te koop. De Philips-zegsman kon niet aangeven welke andere Europese landen volgen. "Dat bekijken we per markt."