HILVERSUM - De administratie van energiebedrijven is nog niet op orde. Bijna een op de vijf huishoudens heeft het afgelopen jaar problemen gehad met hun energiebedrijven en klachten worden niet goed opgelost. Dat is de conclusie van het consumentenprogramma Radar, op basis van een onderzoek onder 11.000 personen.

Op 1 juli wordt de energiemarkt geliberaliseerd. Om dit door te laten gaan, wil minister Brinkhorst van Economische Zaken dat de energiebedrijven op 1 maart de administratie op orde hebben. Het onderzoek van Radar laat het tegenovergestelde zien, toch laat de minister weten vast te houden aan zijn streven.

Klachten

Uit het onderzoek blijkt dat 20 procent van de klanten van Nuon het laatste jaar problemen heeft gehad met het energiebedrijf. Van de Essent-klanten heeft 19 procent klachten. Hetzelfde geldt voor procent van de klanten van Eneco. Van de mensen die problemen hebben, vindt iets minder dan tweederde dat de problemen goed worden opgelost.

In de liberalisering van de energiemarkt heeft het overgrote deel van de respondenten geen vertrouwen, namelijk 68 procent. 17 procent denkt dat het wel goed gaat, de rest heeft geen mening.