ROTTERDAM - RET heeft de aanbesteding voor het busvervoer in de Rotterdamse regio in de wacht gesleept.

De vervoerder gaat de komende 7 jaar, vanaf december 2012, zowel in de stad Rotterdam als in aantal omliggende gemeenten het openbaar vervoer per bus verzorgen.

Dat maakte Stadsregio Rotterdam, opdrachtgever voor het ov en concessieverlener, woensdag bekend.

Aan de aanbesteding deden naast RET ook Qbuzz en Connexxion mee. De RET neemt de opdracht aan voor een bedrag van 28 miljoen euro per jaar. Dat was eerder 45 miljoen euro per jaar.

Qbuzz

Tot nu toe verzorgen stadsvervoerder RET en streekvervoerder Qbuzz het busvervoer in de Rotterdamse regio. Die activiteiten zijn ondergebracht in één concessie, die nu is verleend aan RET. Jaarlijks reizen 40 miljoen mensen in de Rotterdamse regio met de bus.

Minister Schultz reageert verheugd op het nieuws van de aanbesteding voor de bussen in Rotterdam. ''De eerste stap is gezet naar aanbesteding van het openbaar vervoer in de drie grote steden. Goed om te zien dat er inderdaad flinke efficiencywinst behaald kan worden.''

De 'busstrijd' is het gevolg van het kabinetsbesluit om het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag openbaar aan te besteden. Dat moet leiden tot een totale besparing van 165 miljoen euro.

Het besluit stuitte op grote weerstand. Personeel van de stadsvervoerders RET, GVB en HTM staakten vorig jaar een aantal keren.

Opgelucht

De RET is vooral opgelucht dat bus, tram en metro nu bij hetzelfde bedrijf blijven en onderdeel blijven vormen van hetzelfde OV-systeem. “Er komen geen verschillen zoals bij Prorail en NS”, vertelt directeur Pedro Peters in een reactie tegenover NU.nl.

“Dat is voor de reiziger beter, maar ook voor het personeel. Sommige buschauffeurs werken soms al 10, 20 of 30 jaar bij de RET.”

Ook wijst Peters op het feit dat het bedrijf nu op busvervoer zo’n 40 procent gaat groeien, omdat het bedrijf nu ook het regionaalvervoer van QBuzz, een NS-dochter, gaat overnemen. “De bus is heel belangrijk, maar we hebben niet met een tekort ingeschreven. We zijn tot de bodem gegaan, maar maken nog wel winst”, verzekert Peters.

Tram en metro

Het is de bedoeling dat in een later stadium ook het tram- en metrovervoer in Rotterdam, dat wordt uitgevoerd door de RET, wordt aanbesteed. De huidige concessie loopt tot december 2016.

Stadsgewest Haaglanden beslist nog voor de zomer wie het busvervoer in de Haagse regio gaat verzorgen. In Amsterdam wordt al het openbaar vervoer (bus, tram en metro) vermoedelijk in 2015 aanbesteed.

Concurrentie

Bestuurder van de stadsregio Ewald van Vliet, tevens burgemeester van Lansingerland, zei in een toelichting: ''Het is duidelijk dat concurrentie in het openbaar vervoer loont.’’

Volgens hem krijgen de consumenten dezelfde dienstverlening tegen een lagere prijs. Dat de RET nu voor veel minder geld bussen kan laten rijden, komt onder meer door het integreren van de lijnen van Qbuzz.

''Daardoor kunnen we roosters efficiënter invullen, worden we niet verplicht nieuwe bussen te kopen en krijgen we meer inkomsten omdat het aantal reizigers de komende jaren gaat groeien'', licht RET-directeur Pedro Peters toe.

VVD

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot is tevreden over de uitkomst van de aanbesteding. "Het vervoersaanbod stijgt met 20procent, er komen 200 buschauffeurs en 90 bussen bij en de kosten gaan met 38procent terug van € 45 naar € 28 miljoen."

Volgens het Kamerlid is het bewijs geleverd dat concurrentie zorgt voor beter openbaar vervoer voor minder geld. Hij wil dat de aanbestedingen ook in andere steden worden doorgevoerd.

"Marktwerking is het allerbeste voor reizigers en belastingbetalers. Voor de juistheid van dit liberale beleid is nu het keiharde bewijs geleverd.”