PARIJS - Air France-KLM is vorig jaar diep in de rode cijfers gedoken. Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern boekte in het kalenderjaar 2011 een nettoverlies van 809 miljoen euro, zo meldde het donderdag.

Een jaar eerder bleef het verlies onder de streep nog beperkt tot 46 miljoen euro.

Vooral de hoge brandstofprijs deed Air France-KLM pijn, maar ook de eurocrisis, de onrust in de Arabische wereld en de aardbeving en tsunami in Japan speelden een rol.

De omzet groeide wel met 4,5 procent tot 24,4 miljard euro, maar dat was lang niet genoeg om de stijgende kosten van met name kerosine te compenseren. De brandstofrekening steeg met ruim 900 miljoen euro.

Operationeel verlies

Het luchtvaartbedrijf leed een operationeel verlies van 353 miljoen euro, tegen een positief bedrijfsresultaat van 28 miljoen euro in 2010. ''2011 was een moeilijk jaar'', zei topman Jean-Cyril Spinetta in een toelichting. Dit jaar lijkt niet veel beter te worden.

Het bedrijf voorziet aanhoudend moeilijke marktomstandigheden en een brandstofrekening die met nog eens 1,1 miljard euro toeneemt. Het heeft dan ook besloten geen dividend uit te keren.

Sorteren

Wel moeten in de tweede jaarhelft de kostenbesparingen die eerder dit jaar werden aangekondigd, effect gaan sorteren. Air France-KLM wil de kosten, buiten die van brandstof, de komende 3 jaar met 10 procent verlagen.

De schuld moet met 2 miljard euro worden verminderd. Er geldt een vacaturestop, lonen stijgen niet of nauwelijks en over de hele linie wordt van het personeel meer inzet en flexibiliteit gevraagd.

Van ontslagen wil KLM-topman Peter Hartman evenwel nog niets weten. Uitgangspunt is volgens hem nog steeds om ''de familie bij elkaar te houden.'' Het personeel is volgens hem graag bereid een paar stappen meer te doen om dat ook voor elkaar te krijgen. ''Iedereen is erop gefocust om aan het werk te blijven.''

Pas op plaats

Wat investeringen betreft maakt Air France-KLM de komende tijd pas op de plaats. Oude vliegtuigen worden nog wel vervangen door nieuwere, zuinigere types. Maar ruimte voor uitbreiding van de vloot is er niet.

Ook de capaciteit groeit de komende jaren veel minder dan nu het geval is. ''Misschien zullen we op het moment dat het beter gaat er een tandje bij doen'', zei Hartman. Maar zolang de economische vooruitzichten troebel zijn, bereidt het bedrijf zich maar liever op het ergste voor.