De vooringevulde belastingaangifte is niet veel meer dan een druk op de knop en de getalletjes vallen op hun plaats. Voor hulp bij de aangifte kunnen particulieren terecht bij een twitterdienst.

Door de koppeling van allerlei bestanden, is de Belastingdienst in staat de aangifte van miljoenen mensen op persoonlijke basis in te vullen. Dus namen, nummers, inkomens, toeslagen, pensioenen, kortingen, tot het met de WOZ waarde van de eigen woning, aan toe.

Maar hoe leuk en makkelijk de Belastingdienst het ons wil maken, de Belastingaangifte blijft voor miljoenen een groot vraagstuk, waar hulp bij nodig is.

Als er in de persoonlijke situatie van de mensen niet wat verandert die voor onzekerheid zorgt, is er wel een nieuwe fiscale maatregel, die voor problemen zorgt.

Twitterdienst

Daarom heeft de Belastingdienst natuurlijk de Belastingtelefoon, waar momenteel een honderdduizend mensen dagelijks aan de lijn hangen. Maar dat is nog niet genoeg. Voor hulp bij de aangifte zijn de belastingen vorig jaar voorzichtig met een twitterdienst begonnen, om tobbende particulieren bij het in- en aanvullen bij te staan.

In alle anonimiteit meldden zich vorig jaar al 1600 volgers, die Twitter wel een passend medium vonden voor hulp bij het invullen. Het ging goed genoeg om er mee door te gaan, zegt coördinator Inge Groeneveld (42) van de Belastingtelefoon in Groningen.

''Het is een toevoeging op wat we al doen, het gaat vlot, is laagdrempelig. We doen het voorlopig met twee mensen. Deelnemers hebben er een goed gevoel bij, bleek uit later uit onderzoek. Daarom gaan we er voorlopig mee door. We hebben inmiddels 2600 volgers. De antwoorden worden natuurlijk publiek gedeeld, dus ons bereik is veel en veel groter."

Praktisch

De vraag is natuurlijk of dat korte en vluchtige Twitter wel een praktische manier is om belastingvragen te beantwoorden. In 140 tekens leg je echt niet uit wat je hypotheekaftrek is als je met twee huizen zit, of welke ziektekosten je nog mag declareren na de grote veranderingen in 2009.

Inge Groeneveld: ''In de eerste plaats beantwoorden we geen persoonlijke vragen, daar leent het openbare Twitter zich natuurlijk niet voor, daar hebben we de Belastingtelefoon voor. Het gaat om algemene informatie. Daar is ook veel behoefte aan. We kunnen mensen goed vertellen waar ze bepaalde informatie kunnen vinden. Daar heb je geen hele verhalen voor nodig."

Over het algemeen komen er vragen binnen over een invulveld van de elektronische aangifte, de mogelijkheden om uitstel te vragen, informatie over een telefoonnummer. Ze kunnen gemakkelijk via Twitter beantwoord worden.

Doorverwijzen

Maar ook regelmatig moet @BDaangifte de vragensteller doorverwijzen naar de Belastingtelefoon (0800-0543). Groeneveld: ''Uit de reacties kunnen we opmaken dat de deelnemers het leuk vinden om zo met ons te communiceren. Het komt heel persoonlijk over en dat vinden mensen prettig."

Voorlopig twittert de Belastingdienst nog een maand met zijn particuliere klanten. Op 1 april moeten de in totaal 12 miljoen aangiftes binnen zijn. Mensen die dat niet redden doen er het beste aan uitstel aan te vragen, want sinds 2010 is de boete voor mensen die te laat insturen, verhoogd van 22 naar 226 euro.

Mensen die verwachten geld terug te krijgen doen er verstandig aan hun aangifte voor 1 april op te sturen. In de meeste gevallen wordt die automatisch gecontroleerd en staat het geld voor 1 juli en dus voor de vakantie, al op de rekening.

Controleren

Ook via twitter vragen mensen of ze de vooringevulde belastingaangifte, met meer dan 3 miljoen gebruikers, moeten controleren. Het antwoord zal altijd bevestigend zijn, de belastingen staan niet garant voor de juistheid van de gegevens, iedere particulier is zelf verantwoordelijk.

Volgens onderzoek van de Consumentenbond zijn de vooringevulde gegevens in meer dan 9 procent van de gevallen, onjuist. Dat is vooral het geval bij mensen die een bijzonder jaar achter de rug hebben, die van baan of partner veranderd zijn, met pensioen zijn gegaan of een bezwaar tegen de hoogte van hun WOZ beschikking hebben gewonnen.

Voor mensen voor wie 2011 'een jaar als alle andere' was, is de vooringevulde aangifte heel vaak een goede steun in de rug.

Hulp

Ondanks de vooringevulde aangifte blijft de vraag naar persoonlijke hulp bij de aangifte groot. Alleen al bij de FNV zitten deze maand weer 8000 mensen klaar om op 500 plaatsen in het land hun leden met het invullen te helpen.

Maar ook de vrijwilligers van de ouderenorganisaties schieten tienduizenden leden te hulp. Het moeilijkst hebben mensen het met hun toeslagen. Hebben ze er ook dit jaar weer recht op, krijgen ze er wat bij, moeten ze terugbetalen…

De Belastingdienst is ervan overtuigd dat nieuwe media in de toekomst een grotere rol gaan spelen in de belastingservice. Groeneveld: ''We bekijken of we ons meer kunnen melden in de internetforums waar ondernemers over de belasting discussiëren. De problemen die ze daarin bespreken kunnen we dan misschien direct oplossen."