AMSTERDAM - Kleine binnenvaartschepen dreigen van de Nederlandse rivieren en kanalen te verdwijnen door strengere eisen. 

De veelal verouderde schepen zijn niet rendabel genoeg om de aanpassingen te bekostigen. Dat stelt de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), die waarschuwt dat hierdoor het vrachtverkeer flink kan toenemen.

De strengere regels voor schepen onder de vijftienhonderd ton zijn opgelegd door de internationale Centrale Rijnvaartcommissie (CCR). Er worden onder meer eisen gesteld aan het geproduceerde geluid, de minimale snelheid en het besturingssystemen.

Uitstel

Volgens de ASV zijn de regels ingevoerd terwijl men al wist dat de kleinere schepen hier niet aan kunnen voldoen. De kleinere schepen hebben van de CCR nog een jaar uitstel gekregen. Daarna moeten alle schepen voldoen aan de regels die volgens de ASV zijn ontworpen voor nieuwbouwschepen.

De ASV waarschuwt dat door het verdwijnen van de kleine binnenvaartschepen er zeventigduizend vrachtwagens extra op de Nederlandse snelwegen zullen gaan rijden. Dat gaat tegen het Witboek Vervoer van de Europese Unie. Hierin hebben de lidstaten afgesproken zo veel mogelijk te streven naar goederenvervoer over het spoor en het water.

Toezegging

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen heeft in november toegezegd bij de CCR aan te dringen op minder regels. Zij was echter niet van plan om de binnenvaartschippers met belastingmaatregelen tegemoet te komen.