ZAANDAM - Albert Heijn blijft het soort kip verkopen dat Wakker Dier plofkip noemt, maar is met leveranciers in gesprek om de kip meer ruimte te geven in de stallen.

Dat zei de supermarktketen vrijdag in reactie op een brief van de actiegroep.

Wakker Dier riep eind januari 40 Nederlandse supermarkten, fastfoodketens en A-merken op geen plofkippen meer te verkopen. Dit zijn vleeskuikens die in stallen dicht op elkaar zitten. Ze zijn erg doorgefokt. Hierdoor zijn ze sneller slachtrijp, maar krijgen ze ook fysieke problemen.

Albert Heijn probeert in overleg met leveranciers kippen in ieder geval 20 procent meer ruimte te geven. ''We proberen stapsgewijs op deze manier ons kippenvlees te verduurzamen'', aldus een woordvoerster van de supermarktketen, die ook scharrel- en biologisch kippenvlees verkoopt. Albert Heijn verkoopt 90 procent van al het scharrel- en biologisch kippenvlees in Nederland.

Doorfokken

Volgens Wakker Dier helpt meer ruimte niet echt. ''De kippen kunnen slecht lopen, mede door het doorfokken'', aldus een woordvoerder, die het wel een stapje in de goede richting vindt. ''Maar het is nog wel propvol. Op een vierkante meter zitten nu 20 kippen, dat zouden er dan 16 zijn.''

Volgens Albert Heijn is het niet mogelijk regulier kippenvlees volledig uit de schappen te bannen, onder meer omdat er niet voldoende kippen zijn die een beter leven hebben gehad. Bovendien zou de prijs van kip dan sterk omhooggaan.

Gemakshalve

Bovendien lijkt Wakker Dier, zo stelt Albert Heijn, ''gemakshalve aan te nemen dat het vervangen erin resulteert dat consumenten overstappen op scharrel- of biologisch kippenvlees. Daarbij ziet u de mogelijkheid over het hoofd dat consumenten zich tot andere verkooppunten kunnen wenden voor regulier kippenvlees.''

Veel bedrijven die door Wakker Dier zijn aangeschreven, hebben inmiddels gereageerd. ''Ze zijn erg terughoudend, maar we verwachten dat over een jaar iedereen om is.''