DE MEERN - Vliegtuigpassagiers met een los ticket zijn binnenkort waarschijnlijk weer gedekt tegen faillissement van luchtvaartmaatschappijen. Reisagenten van het ANVR en de Nederlandse luchtvaartbedrijven hebben dit donderdag besloten.

De garantie op losse tickets (zonder bijvoorbeeld vakantiearrangementen) verviel 5 november vorig jaar. De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) schrapte de dekking omdat te veel luchtvaartmaatschappijen in financiële problemen verkeren.

Voor de garantie moet de passagier waarschijnlijk een heffing van een dollar per ticket betalen. In ruil voor deze heffing krijgt de reiziger zijn geld terug als de vliegmaatschappij of reisagent failliet gaat.

Passengers Protection Plan

Invoering van het zogeheten Passengers Protection Plan (PPP) wordt verwacht per 1 januari volgend jaar. Voorwaarde is nog wel dat iets meer buitenlandse maatschappijen en reisagenten deelnemen, om een minimum van 120 miljoen tickets per jaar te kunnen halen. Tot nu toe doen bedrijven mee die samen jaarlijks 104 miljoen vliegtickets verkopen.

Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) is zeer tevreden over de afspraken die donderdag zijn gemaakt, omdat de consument nu meer zekerheid kan worden geboden.

Kwetsbaar

"Vooral de afgelopen periode heeft aangetond hoe kwetsbaar de luchtvaart is en daarmee de consument die een los lijndienstticket koopt", aldus een woordvoerster van het ANVR. Zij adviseert reizigers die losse tickets kopen bij buitenlandse maatschappijen om te vragen of ze deelnemen aan het PPP.

Het garantieplan is volgens het ANVR al eerder voorgelegd aan agenten en vliegmaatschappijen in diverse landen. "Helaas werd het PPP toen in Nederland afgewezen door de airlines", aldus de woordvoerster. "De negatieve effecten van de aanslagen in de VS en de daarmee groeiende onzekerheid van de consument hebben hen nu anders doen besluiten."

/ECONOMIESGR schrapt garantie op vliegtickets