NIEUWVEEN - Supermarkten zijn massaal bezig dienstverlening aan klanten op te offeren. Dat blijkt uit een zaterdag verschenen onderzoek van het vakblad Levensmiddelenkrant naar de gevolgen van de aanhoudende prijzenslag tussen de supermarkten. De winkels laten vooral na om wachtrijen voor de kassa's tegen te gaan en de schappen te spiegelen, dat wil zeggen het vooraan op de plank zetten van artikelen.

Onder de supermarkten die niet meer spiegelen, zijn volgens het vakblad vooral veel C1000-filialen en de kleinere Golff- en Meermarktwinkels. Ook het verdwijnen van de bediening bij de vlees(waren)-, kaas- en broodafdeling gaat in sneltreinvaart door.

Aan de bezorgservice dreigt in zijn geheel een einde te komen. Volgens de onderzoekers is 17,5 procent van de supermarkten van plan de dienst af te schaffen.

Een op de vijf ondervraagde supermarktdirecteuren verwacht op termijn mensen te moeten ontslaan als gevolg van de prijzenslag. Ruim de helft heeft een personeelsstop ingevoerd en 40 procent neemt alleen nog werknemers op tijdelijke basis aan.

Eerder klaagde FNV Bondgenoten al over de toegenomen werkdruk onder het personeel van supermarkten. FNV Bondgenoten is vooral bezorgd over de gevolgen van onderbezetting. Zo moeten vaak in de avonduren jonge personeelsleden zonder een leidinggevende de supermarkt draaiende houden. “Werknemers voelen zich daarom soms onveilig”, aldus de vakbond.