ROTTERDAM - De Rotterdamse stadsvervoerder RET is bereid het aandeel in het bedrijf achter de OV-chipkaart op te geven. Voorwaarde is wel dat de investering terugkomt. Ook het GVB (Amsterdam) en de HTM (Den Haag) staan in principe open voor een overdracht van de regie.

Dat blijkt na een gesprek van NU.nl met directeur Pedro Peters van de RET. Hij gelooft nog steeds dat de OV-chipkaart het reizen beter kan maken. Zijn bedrijf wil het betaalmiddel dan ook gaan inzetten om klanten te belonen door met een spaarsysteem te komen.

Dramatisch

De laatste tijd is er veel kritiek op het functioneren van het bedrijf achter de OV-chipkaart Trans Link Systems (TLS), niet alleen van reizigers, maar ook van de vervoerbedrijven. De vervoerders klagen nu ze in 2012 fors meer moeten gaan betalen per transactie, omdat het bedrijf ruim 130 miljoen euro schuld heeft. Een andere klacht is dat bij het realiseren van wensen traag zou worden opgetreden.

Zelfs de RET, die aan de wieg van de OV-chipkaart stond, is heel kritisch geworden. "Wij zien de problemen ook. Wij zijn aandeelhouder, maar ook klant. Als klant zijn wij zeker niet tevreden", stelt Peters. Hij is tevreden hoe het systeem boven verwachting functioneert tegen zwartrijders. "De kaart is goed, maar de invoering ervan is dramatisch geweest."

Opgeven aandelen

In de Tweede Kamer is een brede roep om de aanpak te veranderen. Nu is TLS een private onderneming, maar diverse partijen willen dat de overheid er de scepter gaat zwaaien. In de praktijk zou een overname betekenen dat de aandeelhouders hun zeggenschap zouden verliezen.

Peters zegt open te staan voor die benadering. "Het maakt mij echt niet uit wie het [TLS - redactie] aanstuurt, en ik hoef zeker niet per se aandeelhouder te zijn. Wij zijn vervoerder", vertelt hij. "Ik vind het prima om dat op te geven. Maar ik wil dan wel de investering terug. Dat kan nu zijn, maar ook over vijf of tien jaar. Als ik mijn geld maar terug krijg."

Bijval

Naast de RET zijn ook het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB, de Haagse HTM en de NS aandeelhouder. Kringen rond de HTM melden dat de gedachte welkom is. "Het van de hand doen van de aandelen scheelt veel hoofdpijn", zegt een bron rond de HTM tegenover NU.nl. Belangrijk is dan wel onder welke voorwaarden zoiets gebeurt. "Een vertrek waarbij je uiteindelijk de investering terugkrijgt zou een mogelijkheid kunnen zijn."

Voor het GVB is de discussie nog te vroeg. Op dit moment werkt Henry Meijdam, in het verleden onder meer burgemeester van Zaanstad, in opdracht van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu aan een plan om de structuur te veranderen. Volgens een woordvoerster van het GVB wil het bedrijf hier op wachten. Wel erkent ze dat het van de hand doen van de aandelen een mogelijkheid is.

Prematuur

Ook TLS vindt de discussie en een komend debat in het parlement 'prematuur' en wil de resultaten van Meijdam afwachten. Of het bedrijf de taken dan zomaar aan de overheid wil geven is onzeker. "Trans Link Systems is een private onderneming en heeft geen directe relatie met de decentrale overheden of de centrale overheid", stelt zegsvrouw Anita Hilhorst.

Overigens verwacht ook Peters van de RET veel van het rapport van Meijdam. "Waar hij ook mee komt, daar sta ik wel voor open. Het kan nooit slechter worden dan nu", zegt de directeur. "Maar in ieder geval wil ik mijn poen terug hebben."