BORN - Mitsubishi Motors stopt voor 2013 de productie van auto's in Europa, inclusief de productie van wagens bij Nedcar in Born waar ongeveer 1500 mensen werkzaam zijn.

Uiterlijk in december wordt de productie van personenauto's gestopt. Dit hebben goed ingelichte bronnen rond NedCar meegedeeld.

Het personeel werd maandagmorgen naar huis gestuurd om daar het slechte nieuws van de sluiting van de autofabriek te verwerken. ''We worden als grof vuil aan de kant gezet'', riep een boze werknemer bij de poort.

Een woordvoerster van het bedrijf bevestigde maandag in Tokio dat ''het nadelige zakenklimaat'' Mitsubishi dwingt de productie te staken.

Nedcar is de grootste autofabriek van Nederland. Momenteel wordt de Mitsubishi Colt er nog gemaakt. NedCar had al eerder aangekondigd dat directeur Joost Govaarts het personeel maandagochtend duidelijkheid zal geven over de toekomst van het bedrijf.

Kamerdebat

De SP en het CDA willen zo snel mogelijk een debat met de minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) over de toekomst van NedCar in Born. De SP wil ook minister Henk Kamp (Sociale Zaken) daarbij betrekken.

SP-Kamerlid Paul Ulenbelt wil een ''maximale inspanning'' van het kabinet om werk in Born te behouden. Hij wil duidelijkheid over de toekomst voor de 1500 werknemers en hun fabriek in Limburg. Zijn er nog mogelijkheden voor een overname of voor andere investeerders? ''Alles uit de kast voor behoud van werk'', stelt Ulenbelt.

Ook het CDA wil van partijgenoot Verhagen weten wat hij heeft gedaan om te voorkomen dat Mitsubishi Motors de productie in Born zou stoppen.

Overnamekandidaten

Hij wil op zoek gaan naar overnamekandidaten voor NedCar en mogelijkheden bekijken voor een doorstart van de fabriek. Hij liet dat maandag weten in een eerste reactie op de aankondiging van Mitsubishi dat het stopt met de productie van NedCar.

Verhagen gaat eind deze maand naar Japan om met de top van Mitsubishi te praten over verkoop van de fabriek.''De directeur buitenlandse productie van Mitsubishi heeft toegezegd NedCar, de fabriek en alle werknemers, voor een symbolische bedrag van 1 euro te willen verkopen aan een eventuele overnamekandidaat.'' Dat zou Mitsubishi in elk geval de kosten van een sociaal plan besparen.

Hij noemt het ''bijzonder teleurstellend'' dat Mitsubishi er niet van was te overtuigen de productie na dit jaar voort te zetten. ''De mensen van NedCar verkeren al heel lang in onzekerheid. Dit is natuurlijk een klap. Dat heb ik vanochtend ook gezegd tegen de directeur buitenlandse productie van Mitsubishi, die in Nederland is'', aldus Verhagen.

Vakbond

De sluiting van NedCar is horror, zegt Suat Koetloe van vakbond De Unie. Hij heeft maandag bevestigd gekregen, dat het Japanse Mitsubishi geen opvolgers heeft voor de huidige modellen die in Limburg worden gebouwd.

''Dat betekent dit jaar nog het vertrek van Mitsubishi uit Limburg. Een horrorscenario dat een klap in het gezicht is voor de 1500 werknemers in het Limburgse Born. Ik heb er geen woorden voor dat al die vakmensen en gezinnen zomaar op straat worden gezet", aldus een aangeslagen Koetloe.

Hij wil maandag opheldering over dit ''horrorscenario" dat Mitsubishi plotsklaps uit zijn Japanse hoed tovert.

FNV

De sluiting van NedCar is dramatisch voor Limburg en de maakindustrie in Nederland, zegt FNV Bondgenoten. De vakbond wil dat het Japanse Mitsubishi de komende tijd meewerkt aan mogelijke alternatieven, waarbij derden auto's gaan produceren bij NedCar.

Bondgenoten noemt de fabriek in Born een ''kroonjuweel van de Nederlandse maakindustrie''. ''Kroonjuwelen koester je en gooi je niet op de vuilnisbelt zoals Mitsubishi nu dreigt te doen.''

CNV

CNV Vakmensen verwacht dat het personeel van NedCar zal beslissen het werk neer te leggen als uiterste pressiemiddel tegenover de directie van het Japanse Mitsubishi. ''De bond zal in dat geval de mensen van harte steunen.''

Dat zei vakbondsbestuurder Jean-Marie Severijns. Volgens hem hebben de Japanners het helemaal verbruid in Zuid-Limburg. ''Kennelijk kun je deze mensen toch niet vertrouwen'', aldus een boze Severijns.

Hij wijst erop dat de bonden met de leiding van Mitsubishi een herenakkoord hadden over het voortbestaan van de autofabriek in Born. ''Die deal is op het allerlaatste moment eenzijdig helemaal terzijde geschoven.''

Interesse

Een niet nader genoemde autofabrikant heeft interesse voor de productie van auto's door NedCar vanaf 2015. Afgelopen donderdag bezocht een delegatie van dat bedrijf NedCar nog. ''Alle signalen staan op groen, maar nu gooit Mitsubishi de deur dicht'', zei bestuurder Jean-Marie Severijns van CNV Metaal maandag in Born.

Bij een doorstart zouden 800 werknemers hun baan kunnen houden. De overige 700 zouden gedetacheerd kunnen worden, aldus Severijns.

Gesprekken

''We hebben hierover gesprekken gevoerd met de raad van commissarissen. Die hebben we, naar nu blijkt, dus voor Jan met de drie letters gevoerd. We hebben al die tijd tegen een betonnen muur gepraat.''

Dinsdag willen de vakbonden met de raad van commissarissen praten over het mogelijk maken van een overgangsperiode tot de nieuwe auto's kunnen worden gemaakt. Want als de werknemers eenmaal definitief weg zijn, is er geen mogelijkheid meer om als autofabriek door te starten, aldus Severijns en bestuurder Henk van Rees van FNV Bondgenoten maandag.

PvdA

Pauline Smeets, PvdA-Tweede Kamerlid: ''Voor de werknemers van NedCar en hun gezinnen is de aangekondigde sluiting een zwarte dag. De PvdA roept minister Verhagen op een uiterste inspanning te leveren om een geïnteresseerde derde partij te vinden die de moderne en uiterst efficiënte autofabriek wil voortzetten. De maakindustrie moet voor Limburg behouden blijven.''

Personeel Nedcar naar huis