RIJSWIJK - Recessie of niet, kinderfeestjes worden steeds unieker. Ouders zijn ook bereid er meer voor te betalen. De nieuwste trend is met de kinderen te gaan duiken, vertelt A. van der Sterre, organisator van de Kinderfeestjesbeurs die zondag 15 februari in Houten wordt gehouden en zondag 7 maart in Arnhem. Ongeveer veertig standhouders presenteren daar 'hun feestje'.

Er mag dan op allerlei activiteiten worden beknibbeld in tijden van economische neergang, voor kinderfeestjes wordt er volgens Van der Sterre nog steeds relatief veel geld uitgegeven. "De meeste ouders denken dan toch: 'Ach, het is maar een keer per jaar'.

Gemiddeld wordt voor een feestje zo'n 6,50 euro per kind betaald, een echt uniek feestje kom uit op zo'n 20 euro per kind.", schat Van der Sterre in. Zij beheert al enkele jaren een website waarop ongeveer 2000 verschillende soorten kinderfeestjes worden aangeboden. Dagelijks bezoeken ongeveer duizend mensen de kinderpretpagina.nl.

Volgens Van der Sterre gaat er naar schatting ruim 50 miljoen euro per jaar om in de organisatie van kinderpartijtjes. "In Nederland bestaan tussen de vier- en vijfduizend verschillende feestjes voor kinderen tot zestien jaar. Dat loopt uiteen van een kindertoneelclub en themafeest tot pottenbakken." De beurzen staan nu vooral in het teken van creativiteit. Dat zijn ook de feestjes waar de meeste belangstelling voor is. "Opvallend is dat een groeiend aantal musea in Nederland kinderprogramma's organiseert. Dat is echt in opkomst."

Andere opvallende feestjes zijn karten, glas verven en wandklimmen, maar ook de themakisten om een cowboy-, clowns- en K3- of prinsessenfeestje te organiseren zijn erg in trek. Wat niet meer kan zijn partijtjes waar de school al zes keer naar toe is geweest, al blijft de inmiddels 'verjaarde ballenbak' van McDonalds erg populair bij de allerkleinsten.