AMSTERDAM - Friesche Vlag is het grootste merk geworden in de supermarkt. De jaaromzet van de producten van dit bedrijf bedroegen over 2001 bijna 258 miljoen euro. De zuivelgigant verdrong daarmee concurrent Campina en duwde Douwe Egberts van de toppositie naar de derde plaats.

Dat blijkt uit gegevens van Foodmagazine dat de grootste omzetmakers in 88 procent van de supermarkten peilt en jaarlijks een tophonderd samenstelt. Friesche Vlag won maar nipt van Campina, dankzij de inlijving van Domo en eerder van Coberco. Als Campina de toetjesdivisie Mona zou laten meetellen, laat het Friesche Vlag weer dik achter zich. Maar Mona is gescheiden van de merkenconcentratie in Campina.

De omzetstijging bij de zuivelreuzen - ook die van Campina klom omhoog - is voor een deel te verklaren uit de gestegen melkprijs. Ook worden de producten luxer en duurder; denk aan straciatella yoghurt of de verschillende combinaties van fruit met zuivel bij Friesche Vlag. Succesnummers bij Campina zijn slagroomvla, slagroomyoghurt en dubbelyoghurt.

De omzet van Douwe Egberts daalde ondanks het succes van Senseo Crema. De omzet van alle koffie ging omlaag en de consument kocht meer dure koffie, zoals bijvoorbeeld oploskoffie. Daarin is vooral concurrent Nescafé sterk.

De toptien wordt compleet gemaakt met Marlboro, de chips van Lay's, Coca-Cola, Unox, Heineken, Mona en Honig. Grootste dalers tussen de honderd merken waren CSM, Dreft, Gouda's Glorie, Huggies en de koffie van Kanis & Gunnink. Snelste stijgers zijn Roosvicee, de bakproducten van Dr Oetker, het ijs van Hertog, Nivea en Sorbo.