AMSTERDAM - Files op Nederlandse snelwegen kostten het bedrijfsleven vorig jaar 900 miljoen tot 1,2 miljard euro.

Dat heeft TNO berekend in opdracht van de brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland en EVO. Door het tijdverlies en het extra brandstofverbruik kosten files het bedrijfsleven veel geld.

Voor transportbedrijven was de schade vorig jaar volgens het rapport 401 miljoen euro. In 2009 was dat nog 387 miljoen euro.

De toename komt volgens een woordvoerder van EVO doordat de economie vorig jaar nog aantrok, waardoor meer werd gereden en dus ook meer schade werd geleden door files.

Daling

Voor dit jaar wordt een daling verwacht. "Doordat het werk aan onder meer de A2 is voltooid staan er minder files. Ook kwakkelt de economie nu weer, maar wat de effecten precies zijn weten we nog niet."

Wel roepen de organisaties het kabinet op te blijven investeren in uitbreiding van de wegcapaciteit.

A2

De onderzoekers hebben een top twintig van duurste trajecten samengesteld. De A2 tussen de knooppunten Holendrecht en Oudenrijn staat met een kostenpost van 24,7 miljoen euro op de eerste plaats.

Op de tweede plaats staat de A12 tussen Gouwe en knooppunt Oudenrijn met 16,3 miljoen euro, gevolgd door de A50 tussen de knooppunten Grijsoord en Valburg.

De meeste knelpunten in de top worden volgens de brancheorganisaties inmiddels aangepakt. Wel vinden zij het jammer dat er niets gebeurt met de A15 tussen Gorinchem en Papendrecht, die op de negende plaats staat.