AMSTERDAM - Klanten krijgen van uitvaartverzekeraars onvoldoende informatie over de producten die ze verkopen. De verzekeraars moeten meer doen om de consument centraal te stellen.

Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Volgens de AFM letten de verzekeraars bovendien onvoldoende op de kwaliteit van de tussenpersonen met wie ze samenwerken.

De toezichthouder zet ook vraagtekens bij het beloningsbeleid van enkele verzekeraars, ''omdat die een groot risico op onzorgvuldige klantbehandeling met zich mee kunnen brengen.''

Telefonische verkoopgesprekken

De AFM heeft ook telefonische verkoopgesprekken geanalyseerd en daaruit blijkt dat de uitvaartwensen en de situatie van de consument onvoldoende centraal staan.

''In het merendeel van de gesprekken schort het aan duidelijke en correcte informatieverstrekking. Hierdoor is het niet duidelijk voor de consument wat de verzekering inhoudt of wat iemand met een beschikbare verzekerde som wel en niet kan bekostigen.''

Tussenpersonen

Het Verbond van Verzekeraars stelt dat de informatie via tussenpersonen aan consumenten altijd beter kan.

''En daar zijn de uitvaartverzekeraars inmiddels flink mee bezig. Zij moeten met de juiste personen werken, maar deze tussenpersonen hebben natuurlijk ook een eigen verantwoordlijkheid'', aldus een woordvoerder.