AMSTERDAM - Niet alleen de middenstand en horeca gaan gebukt onder de huidige economische crisis, ook de sinterklaascentrales merken dat mensen minder spenderen.

De grootste sinterklaasverhuur van Nederland, Sinterklaas Centrale Amsterdam, ziet het aantal boekingen dit jaar met bijna 30 procent kelderen. "Het lijkt er op dat de crisis nu ook Sinterklaas de kop kost.''

"Het aantal aanvragen van bedrijven en scholen blijft gelijk, maar bij particulieren is het dit jaar duidelijk minder'', signaleert directeur Henk van der Kroon van Sinterklaas Centrale Amsterdam. Rond 5 december worden de hulpsinterklazen en pieten van Van der Kroon doorgaans voor ongeveer 550 optredens geboekt, waarvan 100 bij bedrijven en 450 bij gezinnen. "Die aantallen zijn al jaren redelijk stabiel.'' Dit jaar rekent hij naast de 100 bedrijfsfeesten op zo'n 300 privéboekingen.

Minder vraag

Ook Sinterklaas Centrale Twente merkt dat er dit jaar minder vraag is naar goedheilig mannen. Eigenaar Jean-Michel Veendorp: "Ik ben volgeboekt dankzij een aantal vaste bedrijfsklanten, maar heb opvallend minder aanvragen van particulieren gekregen.'' Normaal voorziet Veendorp zo'n 25 tot 30 gezinnen van een sint en piet. Dit jaar heeft hij twee thuisoptredens in zijn agenda staan.

Het aantal hulpsinterklazen dat zijn diensten aanbiedt, lijkt dit jaar ook kleiner dan anders. Bij dag- en weekbladuitgeverij Wegener zijn nog geen advertenties van sinterklazen binnen. Uitgeverij TMG heeft wel een aantal sint-en-piet-advertenties geplaatst, maar op de Speurdersafdeling heerst het idee dat het er minder zijn dan andere jaren.

Marktplaats

De grootste particuliere verkoopsite van Nederland, Marktplaats, dient ook als uitvalsbasis voor veel hulpsinterklazen. Hoeveel goedheilig mannen er precies hun diensten aanbieden is moeilijk te zeggen, omdat veel verschillende trefwoorden worden gebruikt, aldus een woordvoerster. "Binnen de rubriek Diensten&Vakmensen is sinds 1 oktober ruim 3000 keer gezocht op het woord sinterklaas. Op de gehele site staan op dit moment ruim 20.000 advertenties met het woord sinterklaas in de titel.''

Bij de Sinterklaas Centrale Amsterdam merkt Van der Kroon dat klanten tegenwoordig proberen te onderhandelen over de duur van een optreden, om geld te besparen. "We hanteren vaste prijzen en daar valt niet op af te dingen. Mensen vragen wel eens of een act in 5 minuten kan in plaats van een halfuur of ze willen alleen een piet en geen sint. Maar dat gaat echt niet. We kunnen een sinterklaas niet een halfuur in de auto laten zitten omdat iemand alleen de piet wil betalen.''