AMSTERDAM - Dat sommige fabrikanten per 1 februari de prijs van hun tabakswaren verhogen, is louter het gevolg van overheidsbeleid. Doordat het rijk fors meer belasting heft, proberen producenten gevreesd omzetverlies te compenseren door een hogere prijs.

Dat hebben de Stichting Sigaretten Industrie, de Stichting Rokers Belangen en de fabrikant Philip Morris dinsdag gesteld.

“Wij zijn niet blij met de prijsverhoging, maar de ellende is begonnen met die absurde accijnsverhoging”, reageerde Ton Wurtz van de Stichting Rokers Belangen. Per 1 februari wordt een pakje sigaretten (25 stuks) en shag (50 gram) 55 eurocent duurder door accijnsverhoging plus BTW. Inclusief de prijsverhoging van fabrikanten, betaalt een roker gemiddeld 80 eurocent meer, zo maakte het ministerie van Financiën maandag bekend. Een pakje sigaretten of shag kost dan gemiddeld 4,60 euro.

De Stichting Sigaretten Industrie heeft geen compleet overzicht van de fabrikanten die hun tabakswaren duurder hebben gemaakt. “Iedere fabrikant bepaalt zijn eigen prijsbeleid. Het beeld is heel divers”, zei voorzitter Willem Jan Roelofs.

Marktleider Philip Morris heeft zijn merken Chesterfield, Philip Morris en Marlboro wel in prijs verhoogd. Een pakje met 20 stuks Marlboro, het meest verkochte sigarettenmerk in Nederland, gaat van ,30 naar 3,90 euro. Dat is inclusief belastingverhoging. “Het grootste deel van wat de consument meer betaalt, gaat naar de schatkist. Geen enkele fabrikant wil zichzelf uit de markt prijzen, maar wij vonden een prijsverhoging nodig voor ons margebehoud”, stelde een woordvoerder van Philip Morris.