ATHENE - Griekenland niet alleen maatregelen nemen om de financiële situatie van het land op orde te krijgen, maar ook een nieuw, robuust en houdbaar groeimodel opstellen om economisch herstel te bereiken.

Griekenland heeft namelijk enorm veel potentie, stelt het rapport 'Greece 10 Years Ahead' van adviesbureau McKinsey & Company.

Volgens het rapport kunnen er in de komende 10 jaar door investeringen in de belangrijkste sectoren 520.000 banen worden gecreëerd, wat zou leiden tot een extra economische groei ter waarde van 55 miljard euro.

Daarvoor moeten die sectoren (toerisme, energie, voeding, landbouw en detailhandel) wel rigoureus worden hervormd.

Buitenlandse markten

Om deze groei te realiseren, moet Griekenland zich veel meer richten op buitenlandse markten door producten te ontwikkelen voor de export. Verder pleit het rapport voor de ontwikkeling van een vriendelijk ondernemersklimaat, waardoor het aantrekkelijk wordt voor lokale en buitenlandse ondernemers om in Griekenland te investeren.

Bovendien moet zowel de publieke als de private sector op de schop en moet Griekenland serieus werk gaan maken van een effectief belastingsysteem. Als laatste moet het Zuid-Europese land zorgen voor meer hervormingen op de arbeidsmarkt, waardoor bijvoorbeeld vrouwen en jongeren worden aangemoedigd om aan de slag te gaan. ''Om dit allemaal te realiseren, moeten de Griekse overheid, ondernemingen en investeerders zelfverzekerd handelen'', aldus het rapport.

Toerisme is met een bijdrage van ongeveer 15 procent verreweg de belangrijkste sector van de Griekse economie. De meeste toeristen komen uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Scandinavië, Frankrijk, Italië en Nederland. Het Zuid-Europese land ondervindt concurrentie van Spanje, Frankrijk, Italië en Turkije.

Volgens het rapport liggen er voldoende groeimogelijkheden binnen de toeristische sector. Griekenland moet zijn aandeel in de belangrijkste markten behouden en zich verder richten op opkomende toerismemarkten als Noord-Amerika, Rusland en China.

Toeristische sector

Om de groei in de toeristische sector te realiseren, moet onder meer het aanbod van zon- en strandvakanties een kwaliteitsinjectie krijgen. Steden als Athene en Thessaloniki moeten aantrekkelijke bestemmingen worden voor grote evenementen, conferenties, tentoonstellingen en cultuur.

Daarnaast moet er flink worden geïnvesteerd in de infrastructuur, zoals havens en de uitbreiding van regionale luchthavens. Verder is het van groot belang dat Griekenland een eigen universiteit van Toerisme krijgt met sterke internationale banden.

Lees alle berichten over Griekenland en de schuldencrisis in onze nieuwsdossiers