DEN HAAG - Consumenten die klachten hebben over hun beleggingsverzekering moeten een beroep kunnen blijven doen op de ombudsman.

''Het gaat daarbij wel om specifieke individuele gevallen'', zei een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars vrijdag.

Volgens het verbond moeten consumenten die bijvoorbeeld niet goed zijn ingelicht door een tussenpersoon bij de aanschaf van een woekerpolis en daar een klacht over hebben, terechtkunnen bij de ombudsman.

''Dit soort specifieke gevallen kun je gewoon niet opnemen in een collectieve regeling'', zei de woordvoerder.

Geen heil

Financieel Ombudsman Nol Monster heeft laten weten dat hij geen heil meer ziet in bemiddeling in woekerpoliszaken. Hij schrijft dat in een brief aan ongeveer 150 consumenten die een klacht daarover bij hem hadden neergelegd.

Het verbond wil zo snel mogelijk met de ombudsman om de tafel om hierover te praten. ''Wij vinden dit een beetje kort door de bocht. Hij had dit ook eerst even met ons kunnen overleggen'', aldus de woordvoerder.

Debat

Het CDA-Tweede Kamerlid Elly Blanksma heeft een spoeddebat aangevraagd met minister Jan Kees de Jager van Financiën over de kwestie.