AMSTERDAM - De luchtvaartsector wil dat regeringen en andere belanghebbenden meehelpen en meebetalen aan slimmere veiligheidscontroles op luchthavens.

De beveiliging moet snel minder belastend worden voor reizigers, én voor de kas van luchtvaartmaatschappijen.

Dat stelde de wereldwijde brancheorganisatie IATA dinsdag bij aanvang van een driedaagse conferentie over beveiliging in de luchtvaart in Amsterdam. ''We doen veel dingen goed'', zei topman Tony Tyler.

''Maar ik ben er van overtuigd dat het beter kan als we samenwerken.''

Flesjes

Doel is om tot een systeem te komen waarbij passagiers hun schoenen en broekriem aan kunnen houden en hun laptop en flesjes niet meer uit hoeven te pakken. De technologie die dat mogelijk maakt, zal volgens Tyler binnen 3 tot 7 jaar beschikbaar zijn.

''Wij moeten manieren vinden om zowel de veiligheid van het systeem te verbeteren als de tevredenheid van de reizigers'', zei Tyler. Dat kan bijvoorbeeld door passagiers van tevoren te screenen om te bepalen in welke mate zij een risico kunnen vormen.

Minder controle

Passagiers die bekend zijn bij luchtvaartmaatschappijen, of van wie makkelijk kan worden vastgesteld dat zij geen kwaad in de zin hebben, worden dan aan een minder uitputtende controle onderworpen.

Plannen voor dit zogenoemde Checkpoint of the Future ontvouwde de IATA eerder dit jaar al, maar wanneer reizigers er daadwerkelijk iets van gaan merken, blijft onduidelijk.

Tyler riep overheden op de onderliggende principes alvast te omarmen. Dan kan mogelijk al op korte termijn het regime voor een grote groep luchtreizigers worden versoepeld. ''Het is onnodig om te wachten op alle technologie om alvast een deel van de rompslomp weg te nemen en tegelijkertijd de veiligheid te verbeteren'', aldus Tyler.