ZOETERMEER - Voor de detailhandel is het jaar 2003 slecht verlopen. Dit jaar blijft de groei van de omzet beperkt tot een half procent.

Veel consumenten zullen ook dit jaar een afwachtende houding tonen, vreest het onderzoeksbureau EIM. Het bureau constateerde dinsdag dat de recessie veel ondernemers ertoe brengt consumenten naar hun winkels te lokken. Prijsverlagingen zijn het meest gebruikelijk maar ook een extraatje bij een grote uitgave of meer service komen voor. Maar dit soort acties leggen druk op de omzet en de winstmarges. Detaillisten vangen dat zoveel mogelijk op met een voorzichtiger inkoop.

Consumenten

Consumenten hebben vorig jaar bij winkels, ambulante handel en postorderbedrijven bijna 76 miljard euro uitgegeven (exclusief BTW). Dat zal ongeveer 1,75 procent minder zijn dan een jaar eerder, verwacht het EIM. Het precieze cijfer komt wanneer ook de definitieve cijfers van december binnen zijn. Bij de uitgaven waren waren 83.000 detailhandelsondernemingen betrokken met een werkgelegenheid van 476.000 arbeidsjaren, uitgedrukt in volledige banen.

Leegstand

De leegstand in de winkelmarkt is, vergeleken met een jaar eerder, met bijna eenderde opgelopen naar 1,6 miljoen vierkante meter. In sommige branches dreigt overcapaciteit, bijvoorbeeld op woonboulevards. Tegelijk blijft de vraag naar toplocaties bestaan, vooral van buitenlandse ketens.

Het vorige jaar kenmerkte zich door een laag inflatieniveau, mede dankzij de prijzenoorlog en het geringere aantal verkochte producten. Oudere winkels op B-locaties en winkels aan aanlooproutes naar binnensteden, waar naar verhouding weinig consumenten komen, hebben het moeilijk.