Concurrentie nekt pretparken en dierentuinen

UTRECHT - Dagattracties als pretparken en dierentuinen hebben een lastig jaar achter de rug.

Dat komt deels door de regenachtige zomer, maar ook doordat er steeds meer concurrentie is en de consument minder te besteden heeft.

Het ene park is daar beter tegen opgewassen dan het andere, zo blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van de Rabobank.

Er zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de afgelopen jaren tientallen pret- en themaparken bijgekomen.

In de periode 2002 tot 2004 is het aantal attractieparken met maar liefst 77,8 procent gestegen van 45 naar 80. Dit terwijl het aantal bezoekers slechts steeg met 8,6 procent. In de periode 2006 tot 2008 was de groei van attractieparken afgeremd tot 21,7 procent. Het aantal betalende bezoekers nam toe met 23 procent.

De gegevens zijn afkomstig van het CBS. - (c)NU.nl/Jelle Kamsma

Stunten

In de slag om de gunst van de consument stunten veel attracties met de prijzen. Het is niet langer de vraag óf er korting wordt gegeven maar hoeveel, aldus de Rabobank.

Het gevolg is dat niet alleen de bezoekersaantallen teruglopen, maar ook de gemiddelde besteding per bezoeker. Voor de komende jaren ziet het beeld er niet veel rooskleuriger uit, aangezien vrijwel alle Nederlanders er volgend jaar verder in koopkracht op achteruit gaan.

Malaise

De parken die zich nu aan de malaise weten te onttrekken, vallen volgens de onderzoekers op door hun onderscheidend vermogen en professioneel management.

''Zij hebben een duidelijke positionering, weten wat hun doelgroep belangrijk vindt en maken bewuste keuzes in het voeren van acties en het geven van kortingen'', aldus de Rabobank.

Tip de redactie