AMSTERDAM - De Rotterdamse haven krijgt vanaf 2015 logistieke problemen. De havenuitbreiding is op dat moment gereed, terwijl de aansluiting van de Betuwelijn aan de Duitse grens nog niet volledig is opgeleverd.

Dat stelt zowel het Rotterdamse Havenbedrijf als de minister van economische zaken van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.

De oplevering van een derde spoor aan Duitse zijde, waardoor de capaciteit van de lijn toeneemt, is flink vertraagd. De aansluiting met het Duitse spoorwegnet zou in eerste instantie in 2003 gereed zijn, daarna in 2012.

Volgens Noordrijn-Westfalen gaat de Duitse regering er momenteel van uit dat het spoor niet voor 2018 klaar is.

Noodzakelijk

"De uitbreiding van de Betuwelijn is absoluut noodzakelijk", aldus deelstaatminister Harry Voigtsberger in een gesprek met de Nederlands-Duitse Handelskamer.

"Anders krijgen we grote moeilijkheden om het gestegen goederenaanbod via Noordrijn-Westfalen en de haven van Duisburg richting het Duitse achterland te transporteren"

Het Rotterdamse Havenbedrijf verwacht vanaf 2017 ongeveer een volume van een miljoen kleine containers niet kwijt te kunnen over het spoor.

"Die containers moeten dan over de weg of via de rivieren worden vervoerd", zegt een woordvoerder van het havenbedrijf. "Via de weg is echter een dure optie en levert files op. En over het water kunnen we grote delen van het oosten van Duitsland niet bereiken."

Spoor

In 1992 sloten Nederland en Duitsland het Verdrag van Warnemünde. Duitsland heeft hierin beloofd de aansluiting op de Betuwelijn aan te leggen. Het land heeft echter geen geld om het derde spoor aan te leggen. Het Nederlandse deel van het spoornet is klaar.

De Duitse deelstaat heeft aangeboden zijn deel van het geld alvast beschikbaar te stellen zodat de werkzaamheden snel kunnen beginnen. De regering in Berlijn heeft hier positief op gereageerd.

De deelstaat verwacht mede door verschillende protesten dat de aanleg toch nog jaren vertraagd zal zijn.