AMSTERDAM - Klanten van supermarkten hebben in augustus 2,3 procent meer uitgegeven per kassabon dan in de dezelfde maand vorig jaar door hogere prijzen.

De omzet van supermarkten steeg met 3,8 procent tot 3,06 miljard euro. Het aantal winkelbezoeken steeg in de maand augustus met anderhalf procent. Dat blijkt woensdag uit cijfers van onderzoeksbureau Gfk.

De onderzoekers verklaren de hogere kassabon door de inflatie op met name voedingsartikelen.

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg de inflatie in juli 2,6 procent. Het CBS maakt donderdag de inflatiecijfers over augustus bekend.

Koffie

"De consumenten is meer geld kwijt aan bijvoorbeeld koffie en aardappelen", legt onderzoeker Joop Holla van Gfk uit. "Klanten kopen ook minder vaak een biefstuk en kiezen eerder voor een rookworst of gehaktbal. Ook wordt vaker een huismerk gepakt dan een A-merk"

Het aandeel supermarktaankopen dat in aanbieding was is in augustus stabiel gebleven. Eén op de zes producten wordt in een actie gekocht. Vooral wasmiddelen, luiers, bier en koffie vinden aftrek als er korting op wordt gegeven. Het aantal versaanbiedingen steeg, zagen de onderzoekers.

Slecht weer

Dat klanten ondanks een hogere bon toch vaker een supermarkt zijn binnengestapt komt door het slechte weer stelde het onderzoeksbureau in juli, toen de supermarkt ook al duurder uit was. Toen viel de gemiddelde supermarktbon 3,5 procent hoger uit en steeg het aantal winkelbezoeken met 0,4 procent ten opzichte van juli 2010.

Een tweede verklaring is volgens de onderzoekers dat klanten minder vaak naar een speciaalzaak gaan maar kiezen voor de goedkopere supermarkt."Hoewel wij geen cijfers over de speciaalzaken beschikbaar hebben, zien we bijvoorbeeld binnen de supermarktbranche dat mensen vaker voor een prijsvechter kiezen", licht Holla toe.