AMSTERDAM - Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern Air France-KLM kondigt mogelijk snel additionele kostenbesparingen aan. Dat meldt de Franse krant Les Echos maandag, zonder bronnen te noemen.

Het concern is al bezig met een besparingsprogramma van circa EUR470 miljoen in 2011, maar nu de wereldeconomie vertraagt kan de luchtvaarder besluiten extra te bezuinigen, bijvoorbeeld door minder vluchten in te zetten op diverse routes.

Bestuursvoorzitter van de Franse-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Pierre-Henri Gourgeon ontmoet maandag afgevaardigden van de vakbonden.

Deze week maken verschillende luchtvaartmaatschappijen de bezettingscijfers over augustus bekend.

Vrees weggenomen

De vrees van de PvdA dat de positie van de KLM binnen het fusiebedrijf Air France-KLM onder druk staat, is weggenomen. De partij vroeg in juli aan staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) welke garanties het kabinet heeft dat KLM de luchthaven Schiphol als thuisbasis houdt.

De aanleiding voor de vragen van PvdA-Tweede Kamerlid Sharon Dijksma waren mediaberichten dat er bij het bedrijf een nieuwe toplaag komt, waardoor de Fransen het bestuurlijk meer voor het zeggen zouden krijgen.

Groeiprognoses

Dijksma: ''Ik vertrouw de staatssecretaris als hij zegt dat de positie van KLM op Schiphol veilig is en dat er geen sprake van kan zijn dat bijvoorbeeld lijnverbindingen verdwijnen in Amsterdam en vervolgens worden verplaatst naar Parijs''.

De positie van KLM kan van belang zijn voor prognoses over de groei van de luchtvaart in Nederland. De luchtvaart mag van Atsma in 2020 groeien naar 580.000 vliegbewegingen. Schiphol mag als nationale luchthaven 510.000 van die vluchten voor zijn rekening nemen, regionale luchthavens als Lelystad en Eindhoven mogen de rest verzorgen.

Aantrekkingskracht

De bedoeling is dat prijsvechters die vooral vakantievluchten uitvoeren, grotendeels uitwijken naar regionale luchthavens. Schiphol zou dan meer een luchthaven moeten zijn met een wereldwijd netwerk. Door de goede bereikbaarheid zou Nederland aantrekkelijk zijn voor grote bedrijven om zich in Nederland te vestigen.

De PvdA kan zich vinden in de plannen van Atsma. Maar Dijksma wil wel dat er nog enige ruimte overblijft voor de budgetmaatschappijen op Schiphol. Ook vindt ze dat de beschikbare ruimte eerlijk verdeeld moet worden over de verschillende prijsvechters. Hierover zal zij Atsma dinsdag vragen stellen tijdens het debat.