AMSTERDAM - Transavia-topman Bram Gräber baalt van de zijns inziens misleidende informatie die Consumentenbond en EU-claim verspreiden over zijn onderneming en heeft een rechtszaak aangespannen.

EU-Claim, het bedrijf dat consumenten tegen een vergoeding helpt om geld terug te krijgen als hun vlucht langdurig is vertraagd, en de Consumentenbond hebben samen de Vlucht Claim Service opgezet.

Daardoor kunnen mensen op internet een vlucht aanklikken en simpel geld eisen. Op die lijst staan ook Transavia-vluchten, maar volgens Gräber in twee derde van de gevallen ten onrechte.

Misleidend

Gräber spreekt over "misleidende reclame en onnodige beschadiging van het merk Transavia''. De luchtvaartonderneming heeft een kort geding aangespannen tegen EU-claim, dat op 14 september dient in Zutphen.

Overmacht

Hendrik Noorderhaven, de eigenaar en oprichter van EU-claim, heeft de dagvaarding gelezen en ziet de zaak met vertrouwen tegemoet. Hij zegt dat vluchten niet op de lijst komen als sprake is van overmacht, zoals bijvoorbeeld stakingen op luchthavens of onrust in Arabische landen.

Bovendien zegt hij de luchtvaartmaatschappijen de kans te bieden te reageren op de lijst. Volgens Noorderhaven verschilt hij met de maatschappijen van mening als het gaat om technische storingen aan vliegtuigen: "Dan is geen sprake van overmacht.''