AMSTERDAM - In restaurants, hotels en cafés wordt steeds meer gepind. In het afgelopen halfjaar nam het aantal pintransacties in de horeca toe met 32 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dat meldt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dinsdag. Een campagne moet het pinnen nog meer aanmoedigen.

Het gemiddelde bedrag dat gepind wordt is ten opzichte van vorig jaar gedaald. "Gasten gaan het normaal vinden om twee koffie met gebak te pinnen", schrijft de belangenorganisatie voor de horeca.

Momenteel kan in 15.000 van de 42.000 horecazaken gepind worden. Vooral in restaurants en hotels kan met de pinpas betaald worden, in cafés en cafetaria's is dat nog veel minder.

Veiliger

De campagne om het pinnen te bevorderen gaat volgende maand van start. "Pinnen is veiliger voor de ondernemers. Een hotel, restaurant, café of cafetaria met veel contant geld in de kassa is een gemakkelijk doelwit voor overvallers", legt belangenbehartiger KHN uit.

Die organiseert de campagne samen met onder meer pinbeheerder Currence.

Precieze cijfers over het aantal pintransacties in de horeca maakt KHN later dit jaar bekend. Onderzoeksbureau EIM berekende afgelopen voorjaar dat het aantal transacties in de horeca tussen 2006 en 2009 met meer dan negentig procent is toegenomen.

In 2009 werd negen procent van het totaal aantal transacties gepind. Daaruit haalde de Nederlandse horeca een kwart van zijn omzet.