VEENENDAAL - De verminderde bouw van nieuwe woningen speelt slotenmaker Axa Stenman parten. Daarnaast heeft het bedrijf uit Veenendaal last van de afzwakking van het consumentenvertrouwen, waardoor minder mensen een nieuwe fiets met bijbehorend slot kopen. Zo daalde de verkoop van mountainbikes in de eerste zes maanden van dit jaar met een kwart.
Axa Stenman

De omzet van Axa nam in de eerste zes maanden met 3,2 procent af tot 35,4 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. De nettowinst steeg ondanks de moeilijke marktomstandigheden wel met bijna 20 procent naar 14,8 miljoen euro.

De verbetering van de winst is volgens Axa voor een belangrijk deel het gevolg van vorig jaar ingezette bezuinigingen. Zo waren de personeelskosten in de eerste helft van 2002 aanzienlijk lager vergeleken met een jaar eerder. Het aantal werknemers is in de loop van vorig jaar met 16 procent ingekrompen en in de eerste zes maanden van dit jaar nog eens verder verminderd met 5 procent. Nu werken er nog ongeveer 530 mensen.

Zowel de fabricage van hang- en sluitwerk als fietsaccessoires werden geraakt door de verminderde vraag. De verkoop van fietssloten en andere producten als verlichting liep terug met 4,3 procent naar 21,5 miljoen euro. Van de fietssloten met een ingebouwde anti-diefstalchip zijn inmiddels bijna 500.000 van de dit jaar verwachte 800.000 verkocht.

De omzet in hang- en sluitwerk daalde met 1,6 procent naar 13,9 miljoen euro. Alleen de producten voor de doe-het-zelf-winkels vonden meer aftrek. "Dat is een duidelijke groeimarkt", aldus bestuursvoorzitter C. Oosterhoorn maandag in een toelichting.

Hij ziet voorlopig geen herstel van de markt. Het bedrijf zet daarom in op meer kostenbesparingen. Dat betekent verder automatiseren. "Wil je in Nederland blijven produceren, moet je dat zo slim mogelijk blijven doen." Het aantal personeelsleden krimpt echter niet verder. "Wij zitten nu op het goede niveau. Als de vraag weer aantrekt kunnen wij dat opvangen met tijdelijk personeel."

Ook kijkt Axa naar eventuele overnamekandidaten om de gederfde omzet op te krikken, maar daarover wilde Oosterhoorn niets kwijt. Over heel 2002 verwacht de topman dat de nettowinst "belangrijk hoge"' (12 tot 20 procent) ligt dan een jaar eerder.