DEN HAAG - De Nederlandse hotels, restaurants, café's en snackbars hebben de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar fors zien toenemen.

De horeca behaalde 6,6 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dit is het tweede kwartaal op rij dat de omzet meer dan 6 procent steeg, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.

De omzetgroei is vooral te danken doordat er meer verkocht werd; het volume lag 3,7 procent hoger. De prijzen waren gemiddeld 2,7 procent hoger.

De gegevens zijn afkomstig van het CBS. - (c)NU.nl/Jelle Kamsma

Vooral de hotels, restaurants en cafetaria’s (inclusief snackbars, lunchrooms en fastfoodrestaurants) behaalden fors meer omzet dan een jaar eerder. Gemiddeld steeg hun omzet met ruim 8 procent.

Cafetaria’s spanden de kroon. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2010 nam de omzet toe met 9,4 procent. De prijzen stegen met 3,2 procent, het volume was 6 procent hoger dan een jaar eerder.

Cafés

Met een omzetgroei van 2,3 procent deden cafés het beduidend minder dan de overige horecabranches. De groei is volledig toe te schrijven aan gestegen prijzen. Het volume kromp met 0,8 procent. In het eerste kwartaal van dit jaar was het volume nog bijna 2 procent hoger dan een jaar eerder.