AMERSFOORT - Bus- en treinreizigers die met korting op hun ov-chipkaart reizen zijn regelmatig niet goedkoper uit dan reizigers die met hun ov-kaart geen korting krijgen.

Dat komt door de slechte samenwerking tussen de vervoersregio's. Dat meldde donderdag het OV-Loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer.

Korting geldt regelmatig alleen maar in het gebied waarvoor ze zijn uitgegeven. Ook moet in een ander vervoersgebied opnieuw een opstaptarief worden betaald. Dat werkt kostenverhogend.

Vaak komen reizigers in de problemen als kortingsproducten van verschillende vervoerders op hun ov-chipkaart hebben staan. De ene korting werkt wel, maar als ze doorreizen met een andere vervoerder werkt die korting niet. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij reizigers die eerste de trein pakken en vervolgens verder gaan met een regionale bus.

Zo snel mogelijk

Het OV loket roept alle betrokkenen op zo snel mogelijk de probleem op te lossen. De organisatie vindt dat de belangen van de vervoerders ondergeschikt moeten zijn aan het (financiële) gemak van de reizigers.

PvdA-Kamerlid Jacques Monasch heeft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) om opheldering gevraagd. Hij is van mening dat de belangen van de vervoerders minder belangrijk zijn dan het gemak van de reizigers.

De PvdA in de Tweede Kamer heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vragen gesteld over de kwestie. Kamerlid Jacques Monasch wil van haar weten wat haar mening is over het niet krijgen van korting en op welke termijn ze het probleem denkt op te lossen.

Ook vraagt hij zich af of de ov-chipkaart wel tot nationaal vervoerbewijs moet worden bestempeld, in het licht van de veelvoud van ov-aanbieders in Nederland en het grote aantal concessiegebieden.