AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken waarschuwt voor een lastige tweede helft van 2011.

De verkopen in de zomermaanden zijn zeer zwak door het slechte weer, aldus de brouwer, die waarschuwt dat de winst- en volumeresultaten daardoor onder druk komen te staan.

De nettowinst (beia) kwam uit op 694 miljoen euro, terwijl marktkenners rekenden op een winst van 746 miljoen euro. De omzet steeg van 7,52 miljard euro in de eerste helft van 2010 naar 8,36 miljard euro, gestuwd door de overgenomen bieractiviteiten van het Mexicaanse Femsa.

Heineken voorziet dat de tweede helft van het jaar lastig wordt. De brouwer denkt dat de inkoopkosten van onder meer grondstoffen als mout dan iets hoger liggen dan in de eerste 6 maanden van dit jaar.

Bovendien is de consument nog erg terughoudend in met name Europa, maar ook in de Verenigde Staten. Daar komt bovenop dat de belangrijke zomermaanden slecht zijn verlopen.

Uitdaging

Volumegroei in delen van Europa en de Verenigde Staten zal naar verwachting een uitdaging blijven als gevolg van de economische onzekerheid, de hoge werkloosheid en het aanhoudend zwakke consumentenvertrouwen in deze markten, aldus Heineken. In regio's als Afrika, Latijns-Amerika en Azië verwacht de brouwer te zullen profiteren van een aanhoudend positief economisch klimaat. Daar stegen de verkopen flink.

In Nederland bleef de biermarkt stabiel, aldus Heineken. Goed weer aan het begin van het tweede kwartaal stuwde de omzet. Vorig jaar deed Heineken goede zaken door het WK voetbal, waar Nederland het tot de finale schopte.

Ook andere bierbrouwers ervaren tegenwind. Vorige week verlaagde Carlsberg zijn winstverwachting door tegenvallende verkopen in de Russische biermarkt. De grootste brouwer ter wereld, Anheuser-Busch InBev, voorspelde uitdagende omstandigheden in de VS.