AMSTERDAM - Prijzen in de supermarkt hebben een grotere invloed op het koopgedrag van consumenten ouder dan zestig jaar, dan op dat van jonge klanten.

Ouderen denken dat de prijzen meer zijn gestegen dan jongeren en passen hun bestedingspatroon vaker aan als de economie tegenzit.

Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte onder meer dan 2600 klanten.

Ruim zes op de tien ouderen zegt sinds het uitbreken van de crisis beter op aanbiedingen te letten, blijkt uit het onderzoek naar consumententrends. Datzelfde zegt slechts 37 procent van de consumenten tussen de 18 en 30 jaar oud.

Prijs-kwaliteitverhouding

Ouderen baseren de keuze voor een supermarkt veel vaker op de goede prijs-kwaliteitverhouding, terwijl jongere supermarktbezoekers meestal voor de dichtstbijzijnde supermarkt kiezen.

Zestigplussers zijn daarnaast pessimistischer over de stijging van de prijzen. Zij schatten de prijsstijging het afgelopen jaar met 3,5 procent meer dan een procentpunt hoger in dan jongeren. De laatstgenoemde groep zit met een gemiddelde schatting van een prijsstijging van 2,4 procent 0,2 procentpunt onder de daadwerkelijke toename van 2,6 procent.