AMSTERDAM - Het Nederlandse bedrijfsleven heeft het afgelopen jaar 23 procent meer uitgegeven aan reclame. De bedrijven gaven samen ruim 4,2 miljard euro uit aan reclame-uitingen, tegenover 3,4 miljard euro in 2002.

Dat blijkt uit onderzoek door de bureaus BBC De Media en de Reclame Bank, in opdracht van het blad MarketingTribune. Vooral op de televisie werd meer geld aan reclame besteed, leerde het onderzoek maandag. Daar namen de inkomsten bijna een kwart toe tot ,9 miljard euro, waardoor het medium koploper blijft als het om reclamegelden gaat.

Radiozenders

Radiozenders kregen afgelopen jaar 18 procent meer binnen uit reclame-inkomsten, terwijl de kranten een plus van 13 procent noteerden. De dagbladen hebben in de tweede helft van het jaar baat gehad bij de prijzenoorlog die supermarkten voeren. Veel supermarktketens kochten hele pagina's voor advertenties om de consument warm te maken voor aanbiedingen. Ook andere grote adverteerders kozen afgelopen jaar vaker voor de dagbladen.

Unilever Bestfoods

Unilever Bestfoods bleef in 2003 de belangrijkste adverteerder. Het concern besteedde 83,4 miljoen euro aan reclame. De Amerikaanse concurrent Procter & Gamble stond op nummer twee, met 80 miljoen euro aan uitgaven. KPN nam de derde plek in op het lijstje met topadverteerders.