LAS VEGAS - Philips wil zijn merkbekendheid in de Verenigde Staten de komende jaren fors vergroten van de huidige 30 procent naar 50 procent in 2007. Die inzet past bij het streven om Amerikanen meer Philips-producten te laten kopen. Het elektronicaconcern wil boven zijn wereldwijde, jaarlijkse omzet van ruim 30 miljard euro uit stijgen en daarin speelt de Amerikaanse markt een belangrijke rol.

Dat bleek vrijdag tijdens een bijeenkomst met bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee op de jaarlijkse elektronicabeurs CES in Las Vegas. Zeker 30 procent van de Amerikanen kent Philips als hen daarnaar wordt gevraagd. Dat is lager dan in de rest van de wereld.

Om dat te veranderen, pompt Philips veel meer geld in marketing. "Begin vorig jaar hebben we 40 miljoen dollar extra uitgegeven op wat de divisies al aan marketingbudget hadden", zei Kleisterlee. In totaal ging het om ruim 100 miljoen dollar, dat Kleisterlee beschouwt als "een investering". Ook dit jaar heeft Philips weer extra geld gereserveerd. Hoeveel er daadwerkelijk wordt uitgegeven, is nu nog niet duidelijk.

De Verenigde Staten waren in 2002 goed voor 30 procent van de wereldwijde verkoop van Philips. Volgens Rob Westerhof, directeur van de regio Noord-Amerika, biedt de grote Amerikaanse markt tal van kansen om "duidelijk beter te presteren". Een op de twee Amerikaanse huishoudens bezit een Philips-product. "Het is zeker reëel om naar twee producten per huishouden te streven", zei Westerhof.