ROTTERDAM - Rotterdammers die bij de gemeentelijke Kredietbank aankloppen voor schuldhulpverlening raken soms van de regen in de drup.

In plaats van dat hun schulden afnemen, nemen hun schulden toe.

Dat concludeert de gemeentelijke ombudsman in een donderdag gepubliceerd rapport op basis van klachten van burgers.

Deze situatie wordt onder meer veroorzaakt door wisseling en onbereikbaarheid van medewerkers, fouten bij de uitvoering van het budgetbeheer en slordige administratie.

Vooral een groep van zo'n 700 tot 800 klanten die in 2007 en 2008 bij de Kredietbank aanklopten, lijkt extra de dupe van capaciteitsgebrek en administratieve achterstand.

Bezorgdheid

De Kredietbank heeft inmiddels maatregelen genomen om de kwaliteit van de hulp te verbeteren, maar desondanks is er volgens de ombudsman nog altijd reden tot bezorgdheid. Zij wijst daarbij op het stijgende aantal klachten.

Vorig jaar verdubbelde het aantal klachten dat bij de ombudsman binnenkwam tot 81. Eind vorige maand stond de teller al op 65 klachten.

Schone lei

Burgers die naar de Kredietbank stappen, denken nog vaak na jaren onder strak financieel bewind te hebben gestaan uit hun ellendige situatie te zijn verlost en met een schone lei verder te kunnen.

Maar de gemeente Rotterdam heeft deze ambitie in 2009 verlaten. Het streven is niet langer om de klant schuldenvrij te krijgen, maar om zijn huishoudboekje onder controle te houden en nieuwe schulden te voorkomen.

Veel klanten weten dat niet. ''Je moet in de eerste plaats duidelijk zijn over wat je voor de burger kunt betekenen en dat daarna ook doen'', aldus de ombudsman.

Onder druk

De ombudsman verwacht dat de schuldhulpverlening de komende tijd verder onder druk komt te staan door de economische recessie en de gemeentelijke bezuinigingen.

''Verantwoordelijk wethouder Marco Florijn gaat aan de slag met de aanbevelingen van de ombudsman om de schuldhulpverlening verder te verbeteren, blijkt uit zijn bij het rapport gevoegde reactie.