Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 6 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Placeholder afbeelding NU.nl

Unilever vraagt meer geld voor producten

Door ANP

04 aug 2011 om 08:29Update: 12 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
ROTTERDAM - Unilever, bekend van merken als Dove, Axe en Magnum, kan meer geld vragen voor zijn producten. De hogere prijzen gaan niet te koste van de verkopen, zo bleek donderdag bij de publicatie van de halfjaarcijfers.

''Dat laat de sterkte van onze merken zien’’,aldus bestuursvoorzitter Paul Polman.

Unilever probeert de verkopen te stuwen door nieuwe producten op de markt te brengen en anderen te verbeteren zoals in Nederland met de introductie van trattoria-waardige pasta’s van Bertolli.

Volgens het bedrijf is 30 procent van de omzet te danken aan nieuwe of hernieuwde producten.

Terughoudend

Unilever verhoogde met name in Azië, Afrika en in Amerika de prijzen. In West-Europa, waaronder Nederland, waren de prijsverhogingen beperkt.

Consumenten zijn hier erg terughoudend in hun uitgavenpatroon en pikken hogere prijzen voor producten als Ola-ijs, Knorr-soep en Hellmann’s-mayonaise minder.

Verder verhogen

Ook voor de tweede helft van het jaar zal Unilever prijzen blijven verhogen maar niet sterker dan dat het nu heeft gedaan. Zo hoopt het concern de gestegen hogere kosten voor grondstoffen op te vangen.

Ook voert het concern de kostenbesparingen op. Het bedrijf denkt meer dan 1,3 miljard euro aan kosten te kunnen besparen.

Stijging verkopen

Unilever zag de omzet met 4,1 procent toenemen tot 22,7 miljard euro. Belangrijk is dat de groei van de omzet niet alleen te danken is aan hogere prijzen, maar ook door meer verkopen.

De markt vreesde dat mensen de duurdere Unileverproducten zouden inruilen voor goedkopere (huis)merkartikelen. Dat bleek niet het geval. Unilever wist de verkopen met 2,2 procent op te schroeven.

Om consumenten te verleiden Unilevers producten te kopen, geeft het bedrijf miljarden uit aan advertentie en promotie. In het eerste halfjaar in totaal 3 miljard euro en het bedrijf verwacht eenzelfde bedrag in de tweede helft van 2011 uit te geven.

Eerder

  • 04 aug 2011 om 08:21
    Unilever vraagt meer geld voor producten
    Unilever vraagt meer geld voor producten
  • 05 jul 2011 om 15:46
    Unilever gaat 5 miljard euro investeren
    Unilever gaat 5 miljard euro investeren
  • 23 jun 2011 om 23:15
    Unilever kondigt veranderingen aan
    Unilever kondigt veranderingen aan
Beeld: NU.nl
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Unilever


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 00:13
    Poezensterilisatie door prik in plaats van operatie is veelbelovend
  • 23:43
    Oppositie: Coalitiepartijen houden Rutte hand boven het hoofd in Groningendebat
  • 23:14
    Moyes staat met West Ham na ruim 1.000 duels voor 'grootste moment' in carrière
  • 22:15
    VideoSchoonmakers verwijderen al abseilend onkruid van historisch kasteel

Meest gelezen

  • 1
    Wekenlang geen spat regen: zomerdroogte is terug (en erger dan in 2018)
  • 2
    Duizenden evacués na damdoorbraak in Oekraïne: dit is wat we weten
  • 3
    Grote dam bij Kherson stort verder in, noodtoestand vanwege overstromingen
  • 4
    Grootste cryptoplatform ter wereld onder vuur wegens 'web van leugens'
  • 5
    Giel Beelen wordt vader: 'Het allermooiste dat we ons konden wensen'


Nieuwsvideo's

  • Dam doorgebroken bij Kherson: dit zijn de drie grootste zorgen
    Dam doorgebroken bij Kherson: dit zijn de drie grootste zorgen
  • Schoonmakers verwijderen al abseilend onkruid van historisch kasteel
    Schoonmakers verwijderen al abseilend onkruid van historisch kasteel
  • Politie in VS achtervolgt slingerende auto met tienjarige bestuurder
    Politie in VS achtervolgt slingerende auto met tienjarige bestuurder
  • Water bereikt Oekraïense stad Nova Kakhovka na instorting dam
    Water bereikt Oekraïense stad Nova Kakhovka na instorting dam

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden