AMSTERDAM - Heineken heeft een kort geding aangespannen tegen concurrent Olm.

De brouwer uit Weesp zou heimelijk fusten van Heineken met het eigen, goedkopere, bier vullen en die aan café's en groothandelbedrijven verkopen.

''Dit is fraude en inbreuk op het merkrecht.'' Een woordvoerder van Heineken bevestigde donderdag een artikel hierover in De Telegraaf.

Statiegeld

Directeur Mark Schneider van Olm bestrijdt dat zijn bedrijf de fusten van Heineken structureel met het eigen product vult.

Het is hoogstens een enkele keer voorgekomen, omdat door het statiegeldsysteem lege vaten van andere merken weleens bij zijn brouwerij terechtkomen, lichtte hij toe. ''Andersom gebeurt dit ook. Heineken vult ook weleens fusten van andere merken met het eigen bier.''

Duidelijkheid

Heineken heeft wel aanwijzingen dat de kleine bierbrouwer Olm de vaten van Heineken bij herhaling met het eigen bier vult. Op welke schaal dit zou gebeuren, weet Heineken niet. De brouwer hoopt daar in het kort geding dat donderdag 4 augustus dient, duidelijkheid over te krijgen.

Als mensen in het café een biertje van Heineken bestellen, moeten ze ook bier van Heineken krijgen en geen goedkoper bier van Olm, vindt de grootste bierproducent van Nederland.

Logo

Het is niet de eerste keer dat de twee biermerken tegenover elkaar staan. Eerder had Heineken al een klacht aan het adres van Olm, omdat het logo van de Weesper brouwer te veel op dat van Heineken leek. Olm verwijderde daarop de rode ster van de eigen etiketten.

''Heineken wil ons gewoon van de markt hebben'', zei Schneider, die zelf tien jaar voor Heineken werkte. Hij denkt dat de procedure die hij nu aan zijn broek heeft hangen een flinke deuk zal maken in de omzet van zijn kleine, jonge bedrijf.