ZAANDAM - Het supermarktconcern Ahold heeft vrijdag laten weten dat de omzet fors is teruggelopen. De daling is vooral een gevolg van negatieve wisselkoerseffecten.

Het bedrijf boekte in het vierde kwartaal een omzet van 12,7 miljard euro. Dat is 1,6 miljard euro minder dan in dezelfde periode 2002 ofwel een vermindering van 10,8 procent.

Het bedrag ligt in lijn met wat analisten hadden verwacht. Hun voorspellingen liepen tussen de 12,3 en 12,9 miljard euro.

Exclusief het omrekenen van de goedkope Amerikaanse dollar naar de dure euro steeg de omzet in het vierde kwartaal met 0,7 procent. De jaaromzet liep 10,5 procent terug en kwam uit op 56,1 miljard euro. Als de valuta-effecten geen rol hadden gespeeld zou de omzet in 2003 met 2,7 procent zijn gestegen.

In Nederland bleef de omzet van Albert Heijn in het vierde kwartaal gelijk op 1,3 miljard euro. De keten prijsde in oktober veel artikelen af, wat het begin inluidde van de prijzenslag in de branche. Gemeten naar hetzelfde aantal winkels die de keten ook in bezat, nam de omzet met 0,4 procent af. Over heel 2003 daalde de omzet van Albert Heijn 1,5 procent.

Bij de Amerikaanse distributiedochter US Foodservice steeg de omzet het vierde kwartaal 6 procent tot 4,1 miljard dollar. Ook de Amerikaanse supermarktketens Stop & Shop (plus 4,5 procent) en Giant-Landover (plus 1,9 procent) draaiden meer omzet. De overige Amerikaanse winkels zagen juist een daling. Daardoor nam de totale detailhandelsomzet in de VS in het vierde kwartaal met 15,2 procent af tot 6,3 miljard dollar.

Ahold maakt zijn winstcijfers bekend op 19 april.