AALSMEER - Met dank aan alle verliefde consumenten kunnen Bloemenveiling Aalsmeer en FloraHolland weer hogere omzetten in de boeken noteren. De verkopen stegen bij Aalsmeer van 50 miljoen euro in 2001 naar 54 miljoen euro dit jaar.

Concurrent FloraHolland heeft in de vijf verkoopdagen voorafgaand aan de dag der geliefden een omzet gedraaid van ruim 60 miljoen euro, dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar.

Valentijnsdag is moederdag in populariteit voorbij gestreefd, zegt een woordvoerster van de bloemenveiling Aalsmeer. Rode rozen blijven veruit het favoriete Valentijnsgeschenk. Vooral de lange, duurdere exemplaren zijn in trek. Ook andere snijbloemen als tulpen vinden hun weg naar geliefden. De top-10 van meest populaire rozen bestaat bij FloraHolland uitsluitend uit rode rozen.

De kleur rood voert sowieso de absolute boventoon. Hoewel de kleur roze volgens de Raad Nederlandse Detailhandel dit jaar aanzienlijk minder populair is in de presentjesvoorraad, gaat dat niet op voor bloemen.

Na rood is roze een duidelijke tweede. Bloemisten gebruiken daarnaast in boeketten veel rood-wit combinaties. Plantenbakjes met rode strikjes en harten gaan ook grif over de toonbank.

Circa 80 procent van de verkochte bloemen en planten gaat naar het buitenland. "We zien een duidelijke groei in de belangstelling vanuit Rusland, Slowakije, Hongarije, Denemarken en China. In dat laatste land is Valentijnsdag na het Chinese nieuwjaar dé gelegenheid om bloemen te geven", aldus de zegsvrouwe van Bloemenveiling Aalsmeer.