LAS VEGAS - Het beleid van Philips om via partners toegang te krijgen tot de lucratieve jongerenmarkt werpt vruchten af. De samenwerking met sportartikelengigant Nike was vorig jaar goed voor de verkoop van een miljoen producten, waaronder een mp-3 speler voor in de sportkleding. Directielid R. Provoost van de divisie consumentenelektronica sprak donderdag in dat kader van een "mijlpaal".

Provoost maakte het verkoopcijfer bekend op de CES, een jaarlijkse beurs voor consumentenelektronica in Las Vegas. Welk bedrag met de Nike-verkopen gemoeid is, wilde hij niet zeggen. Maart vorig jaar gaf het concern aan vanaf de tweede helft 2003 op enkele tientallen miljoenen extra inkomsten te rekenen.

Philips en Nike vonden elkaar twee jaar geleden. Philips ontwikkelde onder andere een draagbare radio en speciale koptelefoons die tijdens het sporten gedragen kunnen worden.

Met de samenwerking met onder meer Nike en Ikea wil Philips zich transformeren tot een hip en trendy merk. In Las Vegas werd met internetonderneming en zoekmachine Yahoo een nieuwe partner gepresenteerd. De twee bedrijven gaan samen online informatie en vermaak ontwikkelen, die zijn te gebruiken op de nieuwe lijn producten van Philips, zoals onder andere een internetradio.