AMSTERDAM - Een derde (35 procent) van de zzp’ers heeft een modaal inkomen. Slechts 11 procent verdient tweeëneenhalf keer modaal.

Dit constateert communicatiespecialist Cendris op basis van de kenmerken van 55.000 zzp’ers.

Het meest populaire automerk onder zzp’er is de Golf; 27 procent van de zzp’ers heeft zelfs helemaal geen auto.

Daarnaast blijkt dat zelfstandige ondernemers zich bovengemiddeld verdiepen in opiniërende media zoals Vrij Nederland, HP/De Tijd en Elsevier.

De meest financiële zzp’ers bevinden zich in de randstad. Zzp’ers in de bouw zijn vooral te vinden in Brabant en Noord Holland en zzp’ers die in de horeca werken vooral woonachtig in de noordelijke provincies en aan de kust. De meeste consultants die als zzp’er werken zijn woonachtig in de provincie Utrecht.

Interesses

Op dit moment telt Nederland 675.000 zzp’ers. Naar verwachting zal dit aantal de komende jaren alleen maar toenemen. Daarom is het met name voor marketeers interessant te weten wat de zzp’er beweegt en wat hem interesseert.

"Met de kennis die er nu is kan zakelijke en privé-informatie gecombineerd worden en kunnen zzp’ers veel gerichter worden benaderd", aldus Sandor Dorssers van Cendris.

"Zo is nu bijvoorbeeld precies te traceren via welke kanalen zij zich laten informeren of welke vrije tijdsbesteding favoriet is. Een groot voordeel voor zakelijk dienstverleners als bijvoorbeeld banken, verzekeraars, telecommaatschappijen en energiemaatschappijen.

Zo blijkt dat zzp’ers in de financiële sector bijvoorbeeld graag op citytrip gaan. Voor marketeers is dit heel interessant om dit als incentive te gebruiken voor deze doelgroep."