Betuweroute wordt niet aanbesteed

DEN HAAG - Het kabinet ziet af van de openbare aanbesteding van de goederenspoorlijn Betuweroute, die de Rotterdamse haven verbindt met het Europese achterland.

Volgens verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) zijn de goederenvervoerders tevreden over de huidige exploitant Keyrail.

Bovendien is er weinig interesse bij private partijen om de zaak over te nemen. De goederenspoorlijn is nog altijd niet rendabel genoeg om het zonder overheidssteun te kunnen doen. Een situatie die waarschijnlijk nog jaren duurt.

De bewindsvrouw is dan ook van plan Keyrail vanaf 1 september 2013 voor een langere periode van minimaal tien jaar de exploitatieopdracht voor de Betuweroute te geven, liet zij woensdag de Tweede Kamer in een brief weten.

Havenbedrijven

Keyrail is eigendom van het staatsonderneming ProRail (50 procent) en de havenbedrijven van Rotterdam (35 procent) en Amsterdam (15 procent).

Schultz voelt er veel voor het beheer van goederenspoor in Nederland bij een exploitant onder te brengen. Zij denkt dat Keyrail daarvoor de meest geschikte kandidaat is.

Nu gaat ProRail over het spoor dat zowel reizigers- als goederentreinen gebruiken en Keyrail over de Betuweroute.

Dat betekent dat vervoerders met twee organisaties moeten onderhandelen over tarieven en dienstregelingen, een situatie de ondernemersorganisatie KNV Spoorgoederenvervoer bizar en weinig productief noemt.

Effectiever

Het voordeel van één exploitant is ook dat er effectiever kan worden geopereerd in de samenwerking met buitenlandse spoorbeheerders bij de aansluiting van het Nederlandse goederenspoornet op het spoor over de grenzen.

Directeur Ad Toet van het KNV is verheugd over de voorstellen van de minister. ,,Het is wel nodig dat Keyrail voldoende macht en kracht krijgt om de taken in de toekomst te kunnen vervullen. Daarover bestaat onder onze leden enige zorg.''

Lees meer over:
Tip de redactie