Klanten zeer tevreden over hun supermarkt

DONGEN - Consumenten zijn meer dan ooit te spreken over hun supermarkt. ''De supermarktklant was nog nooit zo tevreden over de netheid in de winkels, de lage prijzen, de versafdelingen, de aanwezigheid van artikelen, de vriendelijkheid van het personeel en de wachtrijen voor de kassa."

Dit meldt onderzoeksbureau GfK donderdag op basis van de uitkomsten van het Zomerrapport 2011 van GfK Panelservices en Foodmagazine.

Sinds 1996 wordt dit onderzocht en niet eerder kregen de supers zulke hoge waarderingscijfers. ''Consumenten beoordelen hun eigen winkel gemiddeld met een 7,42.''

De winkels van Albert Heijn XL zijn voor de vijfde keer op rij verkozen tot de beste supermarktketen van Nederland. De winkels van Deen en Jan Linders bekleden respectievelijk de tweede en derde plek.

Top 3

Daarmee hebben ze Albert Heijn en Jumbo uit de top-3 gegooid. Jumbo is nu nummer vier, de winkels van Albert Heijn gingen van een tweede naar een zesde plek.

Deen en Superscoop zijn de sterkste stijgers, Hoogvliet buitelt maar liefst zeven plaatsen omlaag, C1000 en Lidl zijn middenmoters. De klanten van Aldi zijn het minst tevreden.

Meer betalen

Bijna driekwart van de consumenten vindt het acceptabel als supermarkten de hogere grondstofprijzen doorberekenen in de prijzen.

Maar voor de meesten hoeft zeker niet de hele rekening bij de consument te worden neergelegd.

Dat blijkt uit het onderzoek ConsumentenTrends 2011 van EFMI Business School dat donderdag gelijktijdig met het jaarverslag van supermarktkoepel CBL is gepresenteerd.

Het afgelopen jaar werden de producten in de supermarkt 0,3 procent duurder, flink lager dan de inflatie van 1,1 procent. Wel vertonen de prijzen de laatste maanden een stijgende lijn. Iets minder dan de helft van de mensen vindt de prijzen in de supermarkt nu aan de (te) hoge kant, tegen 53 procent vorig jaar.

30 procent

De grondstofprijzen voor eten en drinken zijn tussen mei vorig jaar en april dit jaar met 30 procent gestegen. Ruim twee derde van de consumenten is zich ervan bewust dat die prijzen oplopen, peilde EFMI.

Uit het jaarverslag van het CBL blijkt dat de supermarktomzet het afgelopen jaar met 2,5 procent groeide tot 31,14 miljard euro. ''Een beperkte groei.'' In de eerste vier maanden van dit jaar zou de omzet met 2,7 procent zijn toegenomen, mede door de doorberekende grondstofprijzen en de topomzet rond Pasen.

Van de totale consumentenbestedingen ter waarde van 278 miljard euro ging het afgelopen jaar 55,5 miljard naar eten en drinken, wat neerkomt op 20 procent.

Buiten de deur

Daarbij wonnen de supermarkten marktaandeel ten koste van de speciaalzaken en het eten buiten de deur. ''Momenteel besteedt de consument bijna de helft van elke 'foodeuro' in de supermarkt.''

Een op de tien consumenten geeft aan nu sterk te bezuinigen op de boodschappen in de supermarkt. ''Wellicht niet voor iedereen ingegeven door de noodzaak om te bezuinigen, kunnen we toch vaststellen dat er wijzigingen zijn opgetreden in het koopgedrag.''

De meest opvallende verandering is volgens EFMI dat ongeveer de helft van de mensen scherper op aanbiedingen let.

Groter deel

Dat zou kunnen komen doordat supermarkten een steeds groter deel van hun omzet gebruiken om te stunten met prijzen; promotiedruk heet dat en die nam toe van 13,3 procent in 2008 tot 17,2 procent vorig jaar en 17,3 procent in de eerste twaalf weken van dit jaar, tegen 16,1 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Overigens valt het maar een op de vijf mensen op dat er meer aanbiedingen zijn in de supermarkt.

Lees meer over:
Tip de redactie