AMSTERDAM - Greenpeace begint een wereldwijde campagne tegen Mattel, de fabrikant van Barbie.

De verpakkingen waarin de modieuze speelgoedpop wordt verkocht, zouden gemaakt zijn van tropisch hardhout. Dat maakte de milieuorganisatie woensdag bekend.

In de campagne maakt Ken, de levenspartner van Barbie, zijn relatie met de modepop uit, omdat zij in een verkeerd doosje zit. V

olgens Greenpeace komt de verpakking rechtstreeks uit het Indonesische regenwoud en tast Barbie daardoor het huis aan van bedreigde diersoorten als de Sumatraanse tijger en de orang-oetan.

Mattel zou het verpakkingsmateriaal kopen bij Asia Pulp and Paper (APP), dat volgens Greenpeace zwaar onder vuur ligt. Een reeks bedrijven zou de inkopen bij APP al hebben stopgezet, omdat het bedrijf geen rekening houdt met de wensen van de lokale bevolking en ook regenwouden en veengebieden vernielt.

Verantwoordelijkheid

De speelgoedsector moet dit voorbeeld volgen, vindt Greenpeace. ''Mattel en andere speelgoedproducenten, waaronder Hasbro en Disney, hebben een verantwoordelijkheid om duurzaam te produceren'', aldus Greenpeace.

Mattel is verrast over de ''offensieve'' campagne van Greenpeace. De speelgoedproducent zegt dat verantwoord handelen hoog in het vaandel staat, maar ging verder niet gedetailleerd in op de aantijgingen van de milieuclub.