AMSTERDAM – De meerderheid van het bankpersoneel is niet te spreken over het wel en wee binnen de eigen sector.

Ruim de helft vindt dat consumenten terecht klagen over een gebrek aan moreel besef in de financiële sector. 55 Procent vindt dat banken en verzekeraars misbruik hebben gemaakt van de gebrekkige kennis van consumenten over financiële zaken.

Dat blijkt dit weekeinde uit onderzoek van Rondom 10 onder ruim 350 bankmedewerkers. Het live debat tussen burgers en bankiers op zaterdagavond is de laatste aflevering van het discussieprogramma.

Ondoorzichtig

Twee derde van de bankmedewerkers vindt dat de eigen sector te ondoorzichtig is. Wel hebben consumenten zelf bijgedragen aan de misstanden binnen de bankenwereld door de hoogste rendementen te willen, vinden vier op de vijf bankmedewerkers.

Ruim 80 procent vindt dat banken geen bonussen mogen uitkeren aan instellingen die aan het staatsinfuus hangen. Ruim de helft ergert zich aan het bonusbeleid binnen het eigen bedrijf.

Zondebok

De meerderheid gelooft dat bonussen niet aanzetten tot betere prestaties en dat talentvolle werknemers ook behouden kunnen worden zonder financiële prikkels. Bijvoorbeeld door ontwikkelingsmogelijkheden en het nieuwe werken.

Twee op de vijf bankmedewerkers voelen zich onterecht zondebok van de economische crisis. Ongeveer een derde van de bankiers vertelt op verjaardagen liever niet meer dat hij of zij bij een bank werkt.