C&A groeit verder

DÜSSELDORF - Kledingwarenhuis C&A heeft ondanks hogere grondstofprijzen de omzet vorig jaar zien toenemen. Ook het marktaandeel van de keten, die in negentien Europese landen actief is, nam toe.

Dat werd woensdag bekendgemaakt door het concern, dat 170 jaar geleden in Sneek door de broers Clemens en August Brenninkmeijer werd opgericht.

De bijna 1500 winkels brachten in totaal 6,59 miljard euro in het laatje, 4,6 procent meer dan in 2009. Het concern gaf geen inzage in de winst. C&A is tevreden met de groei gezien de nog aanhoudende onzekerheid en wispelturigheid van de markten.

In een krimpende Europese detailhandel nam het marktaandeel toe van 5,1 tot 5,4 procent, aldus C&A. In 2009 was er nauwelijks sprake van omzetgroei als gevolg van de financiële crisis.

De Nederlandse winkels waren goed voor 514 miljoen euro, 5,3 procent meer dan 2009. In dat jaar was er nog sprake van een krimp van de inkomsten van 2,8 procent.

Duitsland

De omzet in Duitsland, veruit de grootste markt voor C&A, steeg met 2,7 procent en bedroeg voor het eerst iets meer dan 3 miljard euro. C&A spreekt van een herstel na de terugval in de jaren ervoor. Dit jaar zal het bedrijf zijn honderdjarig bestaan in Duitsland vieren.

De Oost-Europese regio groeide het hardst, met 11,6 procent tot inkomsten van 415 miljoen euro. In tegenstelling tot andere winkelketens had C&A minder last van de moeilijke economische omstandigheden in de Zuid-Europese landen. In Spanje en Portugal groeide de omzet met 4,5 procent.

Uitbreiden

Vorig jaar opende C&A tachtig vestigingen en ook dit jaar wil het concern het winkelbestand fors uitbreiden, met negentig tot honderd nieuwe vestigingen. Aan het einde van het gebroken boekjaar 2012/2013 wil C&A ongeveer 1650 winkels hebben.

Om dat te bereiken investeert het concern de komende drie jaar circa 650 miljoen euro, zegt directielid Andreas Seitz. ''We blijven erg gericht op duurzame groei.''

Internet

Daarnaast zet het bedrijf fors in op groei van de verkopen via internet. ''Het succes van de onlineactiviteiten in Nederland en Duitsland heeft onze overtuiging van de potentie van internet als verkoopkanaal bevestigd'', zegt Seitz.

In Frankrijk en Oostenrijk is C&A net begonnen met onlineverkoop, andere landen zullen volgen.

Lees meer over:
C&A
Tip de redactie